Thursday, July 26, 2012

THE DARK KNIGHT RISES (2012)


Kebangkitan Nolan

SAYA pernah kecewa apabila nama Christopher Nolan tercicir dari senarai Pengarah Terbaik Oscar untuk Inception (2010). Perasaan itu wujud sekali lagi selepas menonton The Dark Knight Rises kerana Nolan sememangnya seorang pengarah bervisi dan mempunyai keupayaan luar biasa.

The Dark Knight Rises tidak membiarkan anda kecewa atau keliru sebaliknya durasi tayangan hampir tiga jam itu dirasakan seperti tidak cukup kerana anda mahukannya lagi.

Jika ada pun perkara yang ingin diadukan ialah penamatnya. Bukan bermakna ia teruk tetapi sebagai filem terakhir trilogi Batman, kisahnya dirasakan belum betul-betul tamat dan terbuka untuk sambungan. Peminat seakan diberi harapan untuk sekuel.

Kerana sifatnya sebagai filem yang penghabisan, The Dark Knight Rises lebih 'besar' dan bercita-cita tinggi daripada dua yang terawal iaitu Batman Begins (2005) dan The Dark Knight (2008). Sesuatu yang pasti tentang Nolan ialah dia sangat pintar 'mengkacukkan' tema psikologi dalam drama dan genre aksi adiwira.

Filem ini bermula lapan tahun selepas cerita dalam The Dark Knight tamat. Gotham City meratapi pemergian Harvey Dent (Two-Face) dan Bruce Wayne bersama alter-egonya, Batman mengambil tanggungjawab untuk mengaku bersalah di atas kematian itu walaupun hakikatnya tidak.

Wayne bersembunyi di dalam rumah agamnya, berasa kesal dan menyalahkan takdir. Sehinggalah Catwoman dan Bane datang menggugat, bukan saja kedudukannya sebagai hartawan tetapi mengancam keselamatan bandarnya.

Nolan beruntung kerana filem ini dibarisi pelakon terkenal. Tetapi apa yang menyebabkan mereka nampak handal ialah kerana lakon layarnya.

Nolan dan tiga penulis skripnya berjaya memukau penonton dengan babak-babak aksi yang melonjakkan adrenalin di samping suntingan kemas dan rekaan produksi seperti set dan props yang canggih.

Lihat saja kereta Batman yang sangat 'out-of-this-world' serta pejabat Wayne di rumah agamnya yang mempunyai kolam besar dan air terjun. Itu belum lagi penjara tempat asal-usul Bane yang dianggap neraka dunia yang mempunyai struktur kolong dan tingkat-tingkat batu yang sangat dinamik binaannya.

Namun apa yang lebih memberi kesan ialah tahap psikologi dan kemanusiaan untuk setiap karakter. Nolan memberi jiwa dan latar belakang yang cukup untuk pembinaan watak-watak ini sehingga penonton dapat merasai dan lebih bersimpati daripada membenci kerana setiap apa yang terjadi pasti ada sebabnya.

Misalnya watak Miranda Tate lakonan Marion Cotillard. Awalnya saya menyangkakan karakter ini seperti terpinggir. Namun di penghujung cerita, penonton akan tahu mengapa wataknya seakan timbul-tenggelam tetapi sebenarnya memberi signifikan yang amat besar.

Michael Caine sebagai Alfred pula, walaupun babaknya tidak banyak, memberi persembahan yang sangat mencengkam. Kesetiaannya kepada Wayne dan keluarga amat menyentuh hati dan inilah persembahannya yang paling beremosi sepanjang tiga filem Batman.

Christian Bale seperti biasa tidak mengecewakan. Barangkali dalam The Dark Knight, Bale sedikit dibayangi dengan persembahan bertenaga Heath Ledger sebagai The Joker tetapi dalam filem ketiga ini, dia 'bangkit' dan menyerlah.

Tidak keterlaluan jika dikatakan Bale adalah interpretasi terbaik untuk watak ikonik itu sejak francais Batman difilemkan. Maaf untuk Michael Keaton, Val Kilmer dan George Clooney. Bale 'memeluk' karakter ini dengan lebih humanistik dan penonton boleh membaca kelemahan di sebalik kekuatannya.

Watak pengancam baru Gotham City, Bane dilunaskan dengan cemerlang oleh Tom Hardy. Walaupun memakai topeng gas (hanya satu babak imbas kembali yang menunjukkan wajahnya), suara dan tingkah laku Hardy menggerunkan.

Usah bandingkan Bane dan The Joker kerana mereka mempunyai misi yang berbeza. Jika The Joker mahu berperang secara psikologi, Bane hanya mahu memusnahkan Wayne dan Gotham. Malah Bane sebenarnya sekadar orang suruhan.

The Dark Knight Rises adalah filem yang gelap, baik dari segi perasaan mahupun rupanya. Tahniah bukan saja patut diberikan kepada Nolan tetapi pengarah sinematografi Wally Pfister, begitu juga komposer Hans Zimmer yang memberikan skor muzik cemerlang, mengatasi dua filem terdahulu.

'Kegelapan' filem ini bagaimanapun diceriakan dengan karakter Catwoman/Selina Kyle lakonan Anne Hathaway. Jika ramai yang sangsi akan kebolehannya membawakan watak itu, sila pergi menonton. Dia menyuntik momen-momen 'comel' dan jenaka secara tidak sengaja dalam gayanya sendiri.

Perhatikan juga Joseph Gordon-Levitt. Peranannya sebagai pegawai polis Blake mungkin dirasakan seperti pembantu saja tetapi tidak mustahil kisahnya sebagai Robin diangkat menjadi filem.

Seperti trilogi The Lord of the Rings (2001-2003), filem ketiganya, The Return of the King adalah penyudah.

Itu pun, kisahnya akan disambung semula menerusi prekuel The Hobbit bermula hujung tahun ini.

Justeru, saya yakin Batman akan kembali. Jika boleh, biarlah Nolan juga yang meneruskannya kelak.

Tuesday, July 17, 2012

ICE AGE: CONTINENTAL DRIFT (2012)


Hampir kering idea

TAHUN ini genap sedekad Ice Age yang pertama ditayangkan. Sudah masuk filem keempat, francais ini masih mampu 'hidup' di sebalik kesukaran penulis dan pengarahnya mewujudkan cerita dengan latar belakang yang terhad iaitu era prasejarah.

Ice Age yang menumpukan tema kekeluargaan menerima saingan daripada francais seangkatan seperti Shrek (2001-2007) dan Madagascar (2005-2012). Seperti dua animasi itu, Ice Age juga tidak terlepas daripada kritikan atas jalan cerita yang semakin hambar, misalnya filem ketiga Dawn of the Dinosaurs (2009).

Filem keempat, Continental Drift dibuka dengan karakter tetap Ice Age, Scrat yang tidak berhenti mengejar sebiji buah oak. Kali ini, perbuatannya itu menyebabkan laut dan daratan terpisah, lalu mengubah bentuk muka bumi dan menjadi seperti seadanya hari ini.

Seperti tiga filem terdahulu, Scrat menjadi sebahagian daripada cerita tetapi tidak berkaitan dengan plot utama secara langsung. Kisah Scrat mampu berdiri sendiri tanpa dikaitkan dengan karakter-karakter lain. Inilah salah satu sebab mengapa Ice Age masih dikenang dan berupaya menawan hati penonton.

Continental Drift menyaksikan tiga watak asal, Manny (disuarakan Ray Romano), Sid (John Leguizamo) dan Diego (Denis Leary) terpisah daripada keluarga dan puak haiwan lain apabila bumi terbelah dan mewujudkan benua. Mereka mesti mencari jalan pulang dari lautan luas untuk ke daratan.

Turut serta dalam perjalanan pulang itu ialah karakter baru, Granny iaitu nenek Sid yang secara tidak sengaja mengikuti mereka. Penonton juga diperkenalkan dengan peranan antagonis seperti ketua lanun iaitu monyet Captain Gutt dan pembantunya, harimau Shira (yang menggunakan suara Jennifer Lopez).

Lalu apa yang terjadi seterusnya ialah mereka harus menyelamatkan diri dan menumpaskan penjahat ini untuk kembali ke pangkuan keluarga masing-masing.

Dengan jalan cerita yang ringkas, dialog dan jenaka yang mudah difahami, Ice Age sejak dulu lagi mengutamakan kanak-kanak sebagai sasaran. Kerana terlalu ringkas juga, plotnya sedikit membosankan kerana bergerak lurus tanpa ada kejutan dan tiada pembinaan yang ketara dari aspek perwatakan.

Terlalu banyak karakter yang ditampilkan membuatkan beberapa konflik yang direka tidak dikupas dengan mendalam. Misalnya, hubungan di antara Peaches dan Louis yang diibaratkan seperti 'antara dua darjat', menarik jika diberikan lebih emosi.

Begitu juga dengan hubungan benci-sayang antara Diego dan Shira yang berlaku sekadar di permukaan. Mungkin penulis, penerbit dan pengarah mahu 'menyimpan' cerita mereka untuk filem sambungan yang kelima.

Jika diingatkan kembali Ice Age yang pertama, filem ini boleh dikatakan lesu. Bukan kerana imejnya tetapi kerana kurangnya perasaan seronok atau teruja untuk mengikuti pengembaraan haiwan-haiwan tersebut.

Tidak dinafikan, terdapat usaha untuk 'membawa' watak-watak ini menikmati pengalaman yang berbeza dari senario sebelumnya tetapi segalanya mudah dijangka. Mereka seperti kekeringan idea untuk menjadikan Ice Age terus gah dan fenomena.

Bagaimanapun, Blue Sky Studios harus dipuji kerana keupayaannya menghasilkan animasi yang berkualiti. Walaupun saya tidak menonton dalam versi 3D, penonton masih dapat mengagumi visual yang dihasilkan.

Ketelitian boleh dilihat menerusi 'ketajaman' lukisan setiap karakter, misalnya bulu-bulu haiwan atau gerakan air laut dan glasier. Kelebihan mereka di sini ialah Ice Age tidak mahu menghasilkan visual realistik yang hampir menyerupai objek sebenar tetapi masih mempunyai perasaan dan rupa sesebuah kartun.

Filem keempat ini tidaklah teruk. Penonton masih boleh ketawa dan berhibur terutama sekali untuk tontonan seisi keluarga.

Peminat tegar akan turut menghargai sumbangan suara bintang-bintang popular, walaupun peranan mereka tidaklah sebesar mana; antaranya Nicki Minaj untuk watak Steffie, Simon Pegg (Buck), Sean William Scott (Crash) dan Patrick Stewart (Ariscratle).

Malah, watak-watak jahat dari kumpulan lanun itu sendiri agak menyeronokkan untuk ditonton, sehinggakan cukup untuk penerbit menghasilkan sebuah filem animasi lain jika mereka mahu.

Namun, untuk diingati sebagai filem animasi yang menakjubkan atau sekurang-kurangnya yang terbaik tahun ini, jawapannya tidak. Mungkin kerana itu, Blue Sky Studios memberikan bonus iaitu filem animasi pendek bertajuk The Longest Daycare sebelum Continental Drift bermula.

Justeru, penonton dinasihatkan masuk panggung tepat pada waktunya untuk menyaksikan filem yang dibintangi Maggie Simpson ini dari siri animasi televisyen popular, The Simpsons.

Thursday, July 12, 2012

THE AMAZING SPIDER-MAN (2012)


Maaf, tidak menakjubkan

SAYA sebenarnya kurang faham mengapa Spider-Man (2002) arahan Sam Raimi harus dibikin semula atau reboot mengikut terma Hollywood. Saya berpendapat, baru sedekad versi Raimi dihasilkan dan ingatan terhadapnya masih kuat. Kemunculan filem baru ini mengundang risiko dan perbandingan.

Namun demikian, The Amazing Spider-Man arahan Marc Webb (500 Days of Summer, 2009) diuar-uarkan lebih jujur kepada naskhah asal komiknya. Versi kali ini lebih terperinci dalam menerangkan asal-usul bagaimana Peter Parker menjadi Spider-Man dan ya, itu memang dijelaskan pada permulaan cerita.

Penonton diperkenalkan dengan ibu bapa Parker dan hubungan bapanya dengan Dr. Curt Connors, pemilik makmal sains dan kaji selidik Oscorp. Penonton juga ditunjukkan mengapa dia diserahkan kepada Uncle Ben dan Aunt May, walaupun sehingga penamat saya kurang jelas punca kematian ibu bapa Parker.

Selain itu, tiada apa yang berubah secara ketara. Sejam pertama memberi kegelisahan buat peminat francais ini kerana apa yang dipaparkan adalah yang pernah ditonton - Parker dibuli, Parker jatuh cinta, Parker digigit labah-labah, kematian Uncle Ben - semua ini bukan lagi satu kejutan.

The Amazing Spider-Man hanya mengulang cerita dari Spider-Man dengan sedikit tokok tambah keterujaan dari segi efek, sedikit pembinaan dalam karakter atau kewujudan peranan-peranan baru yang sebenarnya sama fungsi, hanya nama yang ditukar.

Jika anda pernah menonton versi 2002, mungkin anda tidak perlu membaca sinopsisnya. Tetapi demi keadilan ulasan ini, biarlah saya imbas kembali mengikut versi arahan Webb yang skripnya dihasilkan tiga penulis tetapi masih longgar strukturnya.

Kisah bermula di sekolah menengah di mana Parker ialah seorang jurugambar amatur yang meminati sains. Penemuan kepada sebuah fail dari beg lama bapanya membuatkan Parker mendekati Dr. Connors. Suatu hari kerana mencuri masuk makmal Oscorp, dia digigit labah-labah mutasi secara tidak sengaja.

Gigitan itu memberi tenaga dan kuasa luar biasa kepada Parker yang kemudian menggunakannya untuk membanteras jenayah di New York. Sering dibuli di sekolah, dia kini semakin berani, juga bertambah yakin untuk mendekati gadis idamannya bernama Gwen Stacy (iaitu Mary Jane dalam versi Raimi).

Tanpa disangka, Parker juga harus menghapuskan Dr. Connors yang bertukar rupa menjadi cicak gergasi The Lizard (pengganti watak jahat terdahulu, Green Goblin), kesan tindak balas uji kaji untuk menghasilkan spesies makhluk sempurna.

Saya merasakan terdapat pembinaan yang agak baik dalam karakter Parker kali ini. Penonton lebih memahami keperitan dia membesar dalam penuh teka-teki tentang 'kehilangan' ibu bapanya, juga keinginannya mencari sesuatu sebagai eskapisme.

Kehadiran Gwen Stacy juga adalah sesuatu yang dialu-alukan dari segi perwatakan. Mary Jane dulu dibentuk sebagai karakter yang asyik menjerit dan wanita lemah.

Tetapi Stacy dilihat sebagai gadis pintar malah babak-babak akhir juga menunjukkan penglibatannya untuk membantu Spider-Man menewaskan The Lizard.

Selebihnya, filem keempat ini tidak setanding tiga yang terawal dalam banyak perkara; seperti dialog, runut bunyi, skor muzik, keserasian, malah semangat keperwiraan Spider-Man itu sendiri.

Dibandingkan dengan teknologi sepuluh tahun lalu, imej janaan komputer (CGI) dalam The Amazing Spider-Man. Walaupun syot-syotnya kemas, saya merasakan ia tidak cemerlang dan tiada apa yang boleh dikenang.

Malah berbanding Green Goblin, robot itu kelihatan lebih dipercayai berbanding The Lizard yang nampak seperti menggunakan teknologi tahun 1998, ketika filem Godzilla diterbitkan. Kejahatan Rhys Ifans pada penghujungnya hanya menjadi satu bahan ketawa berbanding kebencian atau simpati.

Webb mungkin mahu penonton menilai adiwira ini dari perspektif yang lebih bersifat kemanusiaan. Namun, dia tidak mempunyai kebolehan seperti Christopher Nolan (francais Batman, 2005-2012) yang berupaya mengimbangi tema itu dalam bajet besar. Webb belum mampu menggalas tugas yang sama.

Tuesday, July 3, 2012

AKU KAU DAN DIA (2012)


Terlebih melankolik

AKU, Kau & Dia merupakan filem ketujuh arahan Pierre Andre. Dia memulakan kerjaya sebagai pengarah dengan filem komedi romantik iaitu 9 September (2007) dan yang terakhir dimainkan di layar perak juga genre yang serupa iaitu Chantek (2012). Ini cubaan pertama Pierre menghasilkan filem drama cinta.

Dengan skrip tulisan Delynne Hashim, Aku, Kau & Dia mengisahkan Mia, seorang gadis yang trauma selepas melihat tunangnya, Ilhan meninggal dunia dilanggar kereta di depan matanya sendiri. Kesedihannya itu terbawa-bawa sehingga suatu hari, dia sendiri kemalangan dan koma selama dua minggu.

Sebelum kemalangan berlaku, Mia berlanggar bahu dengan seorang pemuzik jalanan bernama Izlan. Lelaki itu kemudiannya berusaha mencari Mia untuk memulangkan rantainya yang tertinggal. Bermulalah bibit-bibit cinta di antara mereka namun Mia masih keliru dan enggan melupakan pemergian Ilhan.

Filem ini dibuka dengan mood suram di mana Mia mengasingkan dirinya. Kerja kamera dan tona warna mengingatkan saya kepada filem Indonesia, Tentang Dia (arahan Rudy Soedjarwo, 2005) yang mempunyai perasaan hampir serupa, tentang gadis yang murung akibat kehilangan cinta.

Aku, Kau & Dia bermula dengan baik pada 15 minit pertama. Penulis dan pengarah menjelaskan apa yang penonton patut tahu dalam beberapa babak imbas kembali dengan suntingan yang kemas. Bagaimanapun, tidak lama selepas itu, filem ini menjadi sebuah video muzik.

Pierre seakan meminta penonton 'berehat' seketika dengan melihat syot-syot yang cantik dan menghayati lagu yang mendayu-dayu. Bukan tidak boleh tetapi hal ini berlaku terlalu awal dan mematikan sedikit mood tontonan.

Apa yang dipaparkan pada permulaan filem adalah sesuatu yang boleh dipercayai tetapi sebaik saja Mia dan Izlan keluar untuk janji temu pertama, naskhah ini mula menjadi sebuah dongeng ala Hindustan.

Saya yang ingin mengambil serius terhadap filem ini mula melonggarkan sedikit harapan atau jangkaan terhadap perjalanan seterusnya.

Begitu pun, ia bukan satu kesalahan kerana penulis dan pengarah mempunyai sebab mengapa babak-babak seterusnya menjadi sedikit tidak masuk akal. Penonton hanya akan mengetahuinya semasa kesudahan cerita.

Kejutan yang dicipta itu menarik ideanya namun saya merasakan seperti ada kejanggalan dalam aspek pelaksanaan.

(Amaran: perenggan seterusnya mendedahkan beberapa rahsia tentang plot filem. Jika anda bercadang menyaksikannya terlebih dulu, mungkin anda patut berhenti membaca di sini).

Kesan daripada koma, fikiran Mia terganggu dan dia sebenarnya berhalusinasi tentang kewujudan Izlan. Dia menjadikan pemuzik jalanan, orang terakhir yang ditemuinya sebelum kemalangan sebagai lelaki yang mendambakan cintanya. Di bawah sedar, Mia mencipta satu karakter angan-angan demi melupakan Ilhan.

Saya teringatkan filem Lars and the Real Girl (2007). Watak Lars, lakonan Ryan Gosling yang mengalami tekanan jiwa, berhalusinasi menjalinkan hubungan dengan patung yang dibeli di Internet. Dia memperkenalkan 'teman wanitanya' itu kepada keluarga dan seluruh penduduk bandar.

Memang tidak adil untuk melakukan perbandingan secara terus kerana plot kedua-dua filem ini berbeza. Namun apa yang ingin saya sentuh ialah menjadikan sesuatu cerita itu lebih menyakinkan dan boleh 'dibeli' penonton.

Seperti Lars, dia mempunyai sesuatu yang tangible yakni wujud, boleh dipegang dan dibawa ke sana ke mari, biarpun patung itu secara jelas tidak bernyawa.

Berbanding Mia, dia hanya berfantasi kosong tanpa ada asas yang boleh difahami oleh orang di sekelilingnya. Walaupun keluarganya digambarkan memberi sokongan dengan membiarkan Mia bercakap seorang diri (babak-babak ini ditunjukkan pada penghujung filem) namun idea itu dirasakan boleh diperbaiki.

Misalnya, babak Mia memperkenalkan Izlan dalam acara makan malam. Keluarganya tidak nampak janggal atau kekok untuk berbual sedangkan itu pertama kali mereka menyedari Mia sekadar berhalusinasi.

Dalam kehidupan sebenar, ini tidak akan berlaku. Sudah tentu ibu bapa dan adik Mia akan terkejut dan memberi reaksi yang berbeza. Bagaimanapun, ia masih logik jika babak-babak sedemikian adalah point of view atau mewakili pandangan dan perasaan Mia tetapi perkara ini tidak begitu jelas.

Sebagai pelakon baru, Zarinatasha Jamalullail mempunyai raut dan ekspresi yang secocok dengan perwatakan Mia. Penonton dapat 'membaca' kesepian dan kemurungan yang dialaminya. Cuma intonasi percakapannya sedikit lesu bukan kerana karakter tetapi kedengaran kaku dan mendatar.

Remy Ishak memberi justifikasi yang baik untuk watak Izlan. Berbeza dari sisi romantis atau aksi yang pernah dipamerkannya sebelum ini, Izlan di tangan Remy ialah watak lelaki yang selekeh, sedikit pengotor dan tidak terurus tetapi dalam masa sama mempunyai sifat witty dan budiman.

Sementara itu, kemunculan Pekin Ibrahim sebagai Ilhan, walaupun sekejap-sekejap tetap memberi keseronokan kerana dia adalah pelakon yang baik.

Aku, Kau & Dia menunjukkan kematangan dan kedewasaan Pierre dalam mengolah sesebuah naskhah. Pengarahannya tersusun dalam gerak yang agak baik. Cuma bila kerap sangat treatment video muzik diselitkan, naskhah ini kelihatan terlalu mencuba untuk menjadi lebih melankolik dari yang sepatutnya.