Thursday, September 13, 2012

KATY PERRY: PART OF ME (2012)

Filem gula-gula

SAYA bukanlah peminat setia Katy Perry. Saya akui mengetahui beberapa lagunya antara lain Thinking of You, Fireworkdan The One That Got Away tetapi setakat itu saja. Tidak pernah membeli atau memiliki tiga albumnya.
Namanya dijulang sepanjang tahun 2011. Dia menjadi artis wanita pertama dalam sejarah (rekod serupa pernah dipegang Michael Jackson untuk album Bad) di mana lima lagu dari album yang sama bertajuk Teenage Dream mendapat nombor satu dalam carta.
Tahun itu juga menjadi tahun pertama dia melancarkan siri jelajah besar-besaran, The California Dreams Tour yang meliputi 124 destinasi dan memakan masa 11 bulan.
Perry yang saya kenal melalui tontonan dan pemerhatian sekali imbas ialah seorang bintang pop yang menjual imej. Vokalnya tidaklah semantap mana tetapi kerana kebijaksanaan pemasaran dan penataan gaya, dia mempunyai aura yang amat disenangi apatah lagi berbakat menulis dan menggubah lagu sendiri.
Sejujurnya, saya memilih untuk menonton Katy Perry: Part of Me versi 3D kerana bosan dengan senarai filem yang diputarkan di pawagam yang didominasi filem seram. Sekurang-kurangnya, filem konsert sebegini menghiburkan.
Kerana sifatnya yang tidak jauh beza dengan Michael Jackson's This Is It (2009) atau Justin Bieber: Never Say Never (2011), saya tidak meletak sebarang harapan yang tinggi. Tentu sekali ini bukan autobiografi penuh sebaliknya rakaman perjalanan siri konsert dengan sedikit riwayat subjek utamanya.
Di atas pentas, Perry ialah seorang penghibur yang sangat flamboyant sifatnya. Rambutnya bertukar-tukar warna; sekejap biru, merah atau ungu; dan baju-bajunya sentiasa mencetuskan mood keriangan; seperti pergi ke karnival atau funfair. Keunikannya masih terkawal, tidak menakutkan seperti Lady Gaga.
Pesona inilah yang mendorong ramai remaja menjadikan dia sumber inspirasi seperti yang dipaparkan pada awal dan akhir filem iaitu klip-klip peminat belasan tahun. Dan kerana tujuan filem ini dihasilkan untuk menaikkan lagi reputasi Perry maka ditunjukkan siapa dia sebelum menempa kemasyhuran.
Dilahirkan sebagai Katheryn Elizabeth Hudson dalam keluarga yang kuat pegangan agama, sumber hiburannya ketika kecil terhad kepada buku-buku cerita dan lagu-lagu gospel. Ibu bapanya melarang dia menonton filem The Wizard of Oz atau Alice in Wonderland apatah lagi saluran MTV.
Meningkat remaja, dia mula meneroka pelbagai jenis muzik pengaruh rakan sebaya dan jatuh cinta dengan album Jagged Little Pill daripada Alanis Morrisette.
Dia giat mencipta lagu dan mencuba nasib sebagai artis rakaman. Kejayaan yang diciptanya hari ini tidak sekelip mata. Dia pernah gagal di bawah naungan dua syarikat besar. Mereka mahu dia menjadi klon Britney Spears atau Avril Lavigne dan itu tidak mendapat perhatian.
Sehinggalah pada tahun 2008, dia menandatangani kontrak dengan Capitol Records yang merancang semula strategi pemasaran. Single komersialnya yang pertama, I Kissed a Girl berjaya menduduki carta dan diperkatakan.
Mempunyai latar belakang Kristian yang kuat, saya fikir filem ini mempunyai beberapa topik yang menarik untuk dibincangkan. Bagaimana ibu bapa Perry menerima anak gadisnya menyanyikan lagu yang mempunyai unsur seksual seperti itu. Sayangnya, itu tidak berlaku.
Memang ada temuramah dengan ibu bapanya tentang single tersebut tetapi ia sekadar reaksi wajah, tidak benar-benar mengupas secara mendalam. Barangkali pengarah, penerbit dan Perry sendiri enggan menjadikan filem ini sebagai sesuatu yang serius. Segalanya hanya di permukaan dan diberitahu secara asas.
Momen dramatik tercetus apabila rumah tangga Perry dengan pelawak Russell Brand berkecai. Beberapa babak awal menunjukkan Brand muncul di belakang pentas konsert untuk memberi sokongan.
Penonton turut didedahkan dengan visual Perry menangis sebelum persembahan serta kemurungannya apabila menerima SMS daripada Brand yang bercerita tentang nama bakal anak mereka. Dengan populariti yang sedang dibina adalah mustahil untuk Perry bergelar ibu dan ini salah satu punca perpisahan.
Pengarah filem ini bijak memilih lagu-lagu yang bersesuaian untuk diselang-selikan dengan penceritaan. Suntingannya kemas, audionya secukup rasa untuk sebuah filem konsert dan visual dalam tiga dimensi tidak mengecewakan.
Selain itu, Katy Perry: Part of Me tidak berbeza dengan filem-filem konsert yang lain dengan beberapa tenaga kerja penting seperti pengurus, pembantu peribadi dan beberapa rakan rapat ditemubual.
Kemunculan istimewa nama-nama besar seperti Lady Gaga dan Justin Bieber sekadar mahu menunjukkan Perry seangkatan dengan mereka. Rakaman yang membabitkan mereka itu tidak memberi apa-apa kesan kepada jalan cerita.
Seperti kostum Perry yang mempunyai kek cawan sebagai hiasan dan gula-gula lollipop sebagai prop pentas, begitulah sifat filem ini. Ia manis dan seronok untuk dinikmati meskipun tidak memberi khasiat. Yang pasti, filem ini membuatkan saya mahu menjadi peminat setia Katy Perry.

Thursday, September 6, 2012

29 FEBRUARI (2012)


Jiwa besar, lebih dari 3D


TERSENDIRI... Kisah fiksyen 'bersalut' peristiwa penting tanah air termasuk Hari Merdeka 31 Ogos 1957 menyemarakkan filem 29 Februari.
WALAUPUN filem terbaru KRU Studios, 29 Februari 'dijual' sebagai filem 3D pertama Malaysia (dan tiada salahnya strategi pemasaran sedemikian), saya lega kerana ia lebih daripada itu. Ada perkara lebih menarik yang disajikan di dalamnya bukan semata-mata keseronokan memakai cermin mata tiga dimensi.
Budi ialah seorang lelaki yang dilahirkan pada tahun lompat bersamaan tarikh 29 Februari 1896. Dimakan usia empat tahun sekali, saiz fizikalnya yang tidak pernah tua menyebabkan orang kampung menganggap dia terkena sumpahan.
Filem ini merakamkan perjalanan hidup Budi dari era transformasi Tanah Melayu kepada Malaya sehinggalah Malaysia pada tahun 2012. Bagaimana dia jatuh cinta dengan seorang gadis Cina bernama Lily dan kesetiaannya untuk terus bersama wanita itu meskipun dihalang keluarga dan skeptikal masyarakat.
KRU adalah syarikat gergasi adik-beradik yang bijak memanipulasi idea-idea yang ditekap dari barat. Selepas kejayaan Magika (2010) meraih trofi Filem Terbaik dan Edry Abdul Halim sebagai Pengarah Harapan, mereka membawakan sebuah lagi citra yang mempunyai rupa dan perasaan epik komersial ala Disney.
Edry masih mengekalkan nuansa muzikal. Tetapi kali ini lebih memberatkan drama dan kurang elemen nyanyian berbanding filem pertamanya.
Seiring dengan keberanian KRU menghasilkan 29 Februari dalam versi 3D (juga versi 2D dan biasa), filem ini mempunyai semangat besar dari aspek penceritaan.
Skrip tulisan Amir Hafizi mengkacukkan kisah fiksyen Budi dengan peristiwa-peristiwa penting tanah air - seperti penaklukan Jepun, Hari Merdeka 31 Ogos 1957 serta tragedi 13 Mei 1969. Tidak dapat dielakkan, penonton pasti teringat kepada Forrest Gump (1994) yang mempunyai helah dan teknik hampir serupa.
Beberapa visual asal yang diperoleh dari Arkib Negara 'diperbaharui' untuk disesuaikan dengan plot. Misalnya visual laungan kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman yang disatukan dengan lakonan semula penonton di Stadium Merdeka, termasuk Budi sebagai saksi kepada hari bersejarah itu.
Visual arkib berkenaan hanya boleh diperbaiki sehingga tahap tertentu dan ia masih nampak janggal apabila diasimilasikan dengan rakaman terkini.
Justeru menjadikan ia dalam bentuk 3D adalah jalan yang lebih inovatif agar babak itu nampak 'timbul' dan memberikan kesan berbeza, berbanding cubaan Datin Paduka Shuhaimi Baba 'mengahwinkan' visual baru dan lama untuk filem 1957: Hati Malaya (2007) yang kesemuanya diberikan warna hitam putih.
Usaha KRU untuk memberi kepuasan tontonan menerusi medium 3D harus dipuji meskipun hanya terpamer jelas pada sesetengah babak dan ada ketikanya kelihatan mendatar. Begitu juga sesetengah kesan khas yang tidak cukup 'halus' buatannya seperti adegan pekan dibom serta rumah pusaka terbakar.
Namun kelemahan ini dilindungi dengan pengarahan seni dan rekaan produksi yang boleh dibanggakan. Latar warna-warna yang terang dan garang serta kostum, set dan prop yang sesuai. Jabatan tatarias begitu teliti dalam menunjukkan transisi setiap zaman.
Pengarahan Edry dirasakan lebih kemas berbanding Magika dari aspek susun atur dan gerak yang sederhana - tidak terlalu pantas, tidak juga lembab. Begitu pun terdapat beberapa babak yang menjadi persoalan, tidak pasti jika ia disebabkan kesilapan suntingan filem atau suntingan lakon layar.
Antaranya, ketika babak pekan dibom, ibu Budi meninggalkannya bersendirian sebelum babak seterusnya menunjukkan ibunya sudah berada di lokasi lain. Begitu juga dengan 'kematian' Razak tanpa diberitahu sebabnya sebelum kelibat Razak tiba-tiba muncul semula pada era 1980an. Hal ini amat mengelirukan.
Babak Budi bersalam dengan Dr. Mahathir Mohamad (kini Tun) pada hari perasmian Proton Saga di Jambatan Pulau Pinang juga diwujudkan tanpa signifikan. Adakah ia dibikin semata-mata untuk 'mengisi' ruang 1980an? Kalau begitu, mengapa era 1990an tidak ditunjukkan dan terus melompat ke 2012?
Hal-hal 'kecil' sebegini yang sedikit sebanyak mengganggu tumpuan tontonan. Meskipun sudah gah dari sudut rupa, beberapa detik 'sakti' yang ingin dicipta Edry dan Amir seolah tidak kesampaian, tidak dirasai dan hanya di permukaan.
Apa yang saya amat suka mengenai 29 Februari ialah penataan skor muzik yang cantik dengan iringan orkestra. Sama halnya dengan lagu-lagu yang kenal ruang dan tahu detik yang tepat untuk diisi terutamanya babak-babak menuju ke penghujung sebelum berlaku tragedi kematian.
Remy Ishak bukanlah seorang penyanyi, tetapi usahanya untuk mendendangkan melodi dikira lulus, atas kebijaksanaan Edry menggubah mengikut kemampuan vokal aktor itu. Watak Budi yang mampu bernyawa lebih 100 tahun itu juga dipikul Remy dengan baik kerana karakter dramatik sudah sebati dengannya.
Pujian harus diberikan kepada Jojo Goh sebagai Lily yang menampilkan lakonan yang baik dan mencetuskan keserasian dengan Remy. Wajah, gerak tubuh dan persembahannya memberikan kesegaran kepada industri sinema Melayu yang jarang-jarang menampilkan pelakon utama berketurunan Cina.
Tidak ketinggalan lakonan Izzue Islam sebagai Razak yang bersahaja dan mencuit tetapi ada masanya menyentuh kerana kemurnian sifatnya sebagai pemuda cacat penglihatan. Cuma pembinaan watak Fizz Fairuz sebagai lelaki yang gemar memakan gula-gula lollipop seperti salah tempat dan 'merimaskan'.
Apa pun, penghasilan 29 Februari harus dilihat dari perspektif yang lebih meluas. Selain merintis teknologi stereoskopik, usaha menggabungkan unsur komersial yakni drama dan romantisme; dengan elemen sejarah dan patriotisme adalah satu inisiatif yang membanggakan dan menghiburkan.