Thursday, January 24, 2013

THE IMPOSSIBLE (2012)

'Diskriminasi' keajaiban

THE Impossible merupakan adaptasi kisah benar pengalaman sebuah keluarga yang berasal dari Sepanyol. Untuk sebab yang saya kurang pasti mengapa (pemasaran barangkali), keluarga Belon ditukarkan nama menjadi keluarga Bennett yang berasal dari Britain tetapi bermastautin di Jepun.
Mereka merupakan mangsa yang terselamat dari Tsunami, bencana alam yang paling menggerunkan pada 26 Disember 2004.
Mereka ialah Henry (lakonan Ewan McGregor), seorang ahli perniagaan; isterinya Maria (Naomi Watts), seorang doktor dan tiga anak mereka, Lucas (Tom Holland); Thomas (Samuel Joslin) dan Simon (Oaklee Pendergast).
Mereka tiba di sebuah resort di Khao Lak, Thailand sehari sebelum Krismas. Sebaik saja tsunami melanda, penonton menyaksikan pergelutan Maria dan Lucas melawan arus deras, bertarung nyawa untuk terus berada di permukaan ombak besar.
Apabila air surut, Lucas bersama Maria yang cedera teruk di kaki harus meneruskan ikhtiar hidup tanpa mengetahui nasib Henry, Thomas dan Simon. Lucas harus menjadi lebih matang dari usia sebenar - untuk menjaga ibunya dan untuk menentukan apa yang harus dilakukan selepas bencana berlaku.
Mustahil untuk pengarahnya, Juan Antonio Bayona (yang berasal dari Sepanyol) memuatkan segala kemusnahan, kehilangan dan ketakutan yang berlaku akibat tsunami. Skopnya terlalu besar dan ribuan manusia di Thailand, tidak termasuk di Indonesia, Malaysia, India dan Myanmar yang menjadi korban.
Justeru, apa yang dilakukan Bayona dan penulis skrip Sergio G. Sanchez ialah memberi tumpuan kepada satu keluarga saja.
Ini bukan kali pertama kisah tsunami difilemkan, antaranya siri televisyen HBO, Tsunami: The Aftermath (2006) dan Hereafter arahan Clint Eastwood (2010).
Setiap satu mempunyai misi dan fokus yang berbeza agar penceritaan lebih efektif dan mendalam, tetapi masih mewakili perasaan yang serupa, yakni perasaan universal manusia dalam mengharungi dan mendepani kecelakaan itu.
Mujurlah apa yang dipaparkan dalam The Impossible tidak seperti filem-filem kemusnahan yang lain, sebagai contoh The Day After Tomorrow (2009) dan 2012 (2009); yang dilihat sebagai produk blokbuster yang melebih-lebihkan kesan khas semata-mata untuk hiburan berbanding emosi dan jalan cerita.
Sepuluh minit selepas The Impossible bermula, penonton berasa resah dan tidak selesa dengan visual bencana yang dipaparkan. Kerja kamera Oscar Faura dengan tona kuning kejinggaan, terutamanya babak Maria dan Lucas di dalam air membuatkan penonton sendiri 'lemas', dibantu skor muzik yang berpadanan.
Pengarahan Bayona ringkas dan lurus, menampilkan babak demi babak dengan tersusun walaupun secara jelasnya penonton dapat mengagak kesemua ahli keluarga Bennett bakal bersatu semula kerana ini kisah benar. Cuma cara bagaimana mereka bertemu didramatikkan oleh Bayona dalam gaya Hollywood.
Pengarah yang pernah menghasilkan The Orphanage (2007) ini bertuah kerana berupaya menggilap bakat cemerlang Holland. Watak Lucas 'menerajui' hampir keseluruhan filem dengan persembahan yang terkawal, matang dan tidak dibayangi pelakon dewasa seperti Watts dan McGregor.
Watts yang dicalonkan dalam anugerah Golden Globe dan Oscar untuk filem ini, membuktikan dia antara pelakon terbaik dari generasinya. Saya masih terkilan namanya tidak tersenarai menerusi King Kong (2005) - kerana banyak berlakon bersendirian di skrin hijau - akhirnya terbalas dengan pencalonan tahun ini.
Jeritannya ketika berpaut di pokok kelapa dalam arus deras, serta raungannya ketika diheret dalam lumpur akibat kaki yang tidak mampu lagi berjalan, menjadi antara babak yang menghantui.
Walaupun di pertengahan ke penghujung filem dia hanya terlantar di atas katil, raut wajahnya yang pucat lesu begitu meyakinkan. Watts hebat menterjemah penderitaan dan trauma yang dialami hanya melalui ekspresi.
Bagaimanapun, saya mempunyai sedikit masalah dengan The Impossible.
Benar, filem ini adalah kisah keluarga Bennett dan sememangnya mereka menjadi fokus utama. Namun, apa yang meresahkan saya ialah 'kejahilan' pihak produksi yang seolah menyifatkan tragedi tsunami hanya dialami pelancong berkulit putih. Sejak awal lagi, penduduk tempatan hanya menjadi subjek latar.
Orang Thailand hanya dipaparkan sebagai pelayan tetamu di resort, kemudian sebagai orang kampung yang memberi bantuan, pekerja-pekerja hospital, pemandu trak dan lori, serta anak-anak kecil yang kehilangan keluarga.
Selaku orang Asia, saya sedikit tersinggung dengan pendekatan yang seolah 'mendiskriminasi'. Semasa babak di hospital, hampir kesemua pesakit adalah orang berkulit putih. Babak ketika Maria dan Lucas dalam perjalanan ke hospital, yang ditunjukkan terdampar di tepi-tepi jalan juga orang berkulit putih saja.
Ketika Henry mahu mengecam mayat-mayat bergelimpangan dalam usaha menjejaki keluarganya, yang ditunjukkan juga hanyalah mangsa berkulit putih. Bayona dan Sanchez seharusnya teliti dan sensitif dalam hal-hal sebegini kerana jumlah orang tempatan yang terlibat pastinya jauh lebih ramai dari pelancong.
Penamat filem ini, ya, tidak dinafikan menyentuh perasaan. Mereka sekeluarga diterbangkan pulang dengan pesawat khas dan Maria bakal dirawat terlebih dulu di sebuah hospital di Singapura. Namun, melihatnya dari perspektif yang lain, saya berasa simpati dengan mangsa tsunami yang tidak sebertuah mereka.
The Impossible adalah filem yang ingin memaparkan semangat insani dan 'keajaiban' yang diterima keluarga Bennett. Selebihnya, mereka hanyalah golongan berpendapatan tinggi yang mana percutian mereka 'terganggu', berbanding orang tempatan yang menetap di situ dan kehilangan segalanya

No comments: