Thursday, July 1, 2010

The Back-up Plan (2010)

Lupakan saja, fikir pelan lain


Menonton trailer, mahupun membaca sinopsisnya, filem The Back-up Plan menawarkan plot yang segar dan asli untuk dipaparkan.


SEBAGAI penggemar genre komedi romantik, saya mahu suka kepada filem ini. The Back-up Plan membawa kembali Jennifer Lopez ke layar perak selepas empat tahun berehat. Apatah lagi dia dipasangkan dengan Alex O’ Loughlin, aktor yang namanya kurang popular tetapi mungkin berpotensi untuk menjadi hero terbaru dambaan dunia.

Menonton trailer, mahupun membaca sinopsisnya, filem ini mempunyai premis yang segar dan asli untuk dipaparkan.

The Back-up Plan mengisahkan Zoe, seorang wanita berkerjaya yang sudah penat menunggu jodoh, membuat keputusan menjadi ibu tunggal melalui kaedah permanian berhadas.

Dalam perjalanan pulang dari klinik, secara tidak sengaja dia berkenalan dengan Stan yang berebut teksi dengannya.

Selang beberapa adegan kemudian, mereka dilamun cinta.

Saya pernah menyukai Lopez melalui filem The Wedding Planner (2001) dan Maid In Manhattan (2002).

Saya mampu mempercayai lakonannya, walaupun pada hakikat, dia terlalu cantik untuk menjadi ‘orang biasa’. Namun tidak dalam The Back-up Plan.

Sejak awal lagi, Lopez gagal meyakinkan saya. Intonasi, gerak tubuh dan keserasiannya dengan Loughlin hampir tiada.

Adegan berebut teksi saya sifatkan sebagai tidak masuk akal. Ketika mereka bertekak tentang satu teksi, sedar atau tidak, di belakang mereka bersusun teksi yang lain.

Penulis skrip mendedahkan latar belakang Zoe dan Stan dalam minit-minit seterusnya.

Zoe terdesak mempunyai anak kerana terlalu ingin membina keluarga sendiri. Dipelihara nenek selepas ibu meninggal dunia, dia mahu merasai kasih sayang sejati.

Manakala, Stan tidak pernah sukakan kanak-kanak kerana takut dengan tanggungjawab yang besar sebagai bapa.

The Back-up Plan sebenarnya mempunyai jalan cerita yang menarik.

Mengenai bagaimana Zoe yang pada mulanya mahu membesarkan anaknya sendirian, tiba-tiba jatuh cinta dengan seorang lelaki pada masa yang tidak dijangkakan.

Tentang bagaimana Zoe mahu meyakinkan Stan bahawa dengan kuasa cinta, mereka mampu merentasi ketakutan dan memenuhi segala impian.

Dengan kekuatan idea itu, The Back-up Plan seharusnya berupaya menjadi sebuah filem komedi romantik yang sensitif sifatnya dan mempunyai elemen drama yang bijak.

Sayangnya, penulis skrip mahupun pengarah gagal memanipulasikan kesempatan.

Saya mengerti dalam sesebuah filem, lebih-lebih lagi bergenre seperti ini, ada perkara logik harus ditolak ketepi kerana ia sekadar fantasi.

Namun, itu bukan alasan untuk memudahkan kerja. Isu atau dilema Zoe sebagai wanita bujang hamil yang terpaksa membuat pilihan tidak dirasai.

Sebaliknya, penonton disajikan dengan skrip yang membosankan, agak dangkal, dialog-dialognya tidak mengesankan dan jenaka yang tidak sofistikated.

Pembinaan karakternya tidak seimbang, malah membuatkan dahi saya berkerut.

Salah satu contoh ialah adegan Zoe yang mencuri rasa masakan Stan dengan begitu gelojoh tidak ubah seperti kebuluran.

Bagi seorang wanita matang dan kononnya sangat berdikari, itu perbuatan memalukan dan sama sekali tidak dianggap kelakar.

Begitu juga dengan adegan seorang wanita yang bersalin di dalam sebuah kolam, sambil diiringi nyanyian rakan-rakan yang mengelilinginya. Bagi saya ia tidak melucukan langsung.

Adalah lebih baik jika watak dua orang pekerja Zoe di kedai haiwan peliharaannya dikembangkan.

Kemunculan mereka yang sekejap itu lebih memberi erti daripada melihat watak-watak ahli kumpulan sokongan ibu tunggal yang menjengkelkan.

Saya tidak hairan kalau ada wanita yang tersinggung dengan gambaran filem ini.

Ketampanan mahupun susuk tubuh Loughlin pun gagal menutupi keburukan itu, ditambah lagi dengan lakonannya yang biasa saja.

Sebagai penggemar genre komedi romantik, saya mahu suka kepada filem ini.

Namun, saya tidak sanggup menontonnya untuk kali kedua. Barangkali anda patut fikirkan pelan yang lain sebelum beratur membeli tiket wayang, kecuali anda memang peminat setia Jennifer Lopez.

No comments: