Thursday, March 31, 2011

SUCKER PUNCH (2011)


'Tumbukan' boleh tahan

SECARA peribadi, sukar untuk menghakimi Sucker Punch. Saya tidak meletakkannya sebagai filem yang buruk, ia juga bukanlah filem yang hebat.

Terdapat beberapa aspek yang menyerlah dan hampir cemerlang, menjadikan ia sebuah produk yang diklasifikasikan sebagai 'boleh tahan'.

Sucker Punch merupakan idea asal Zack Snyder selepas mengarahkan 300 (2006) dan Watchmen (2009). Digelar 'the visionary director', Snyder sinonim dengan visual dan kesan khas yang menakjubkan sehingga kebanyakan pengkritik di Hollywood menghentamnya kerana mengabaikan jalan cerita.

Semasa artikel ini ditulis, laman web terkenal, Rotten Tomatoes memberi 21 peratus markah undian kepada Sucker Punch. Saya kurang bersetuju.

Saya menyukai babak pembukaan. Walaupun tidak ubah seperti sebuah video muzik (menggunakan versi baru lagu popular Eurythmics, Sweet Dreams), Snyder memulakan filem ini dengan rupa dan perasaan yang tepat. Penonton diberitahu apa yang berlaku hanya melalui pergerakan, tanpa sebarang dialog.

Adegan itu menyaksikan Baby Doll yang cuba melarikan diri dari kekejaman bapa tiri selepas kematian ibunya. Kerana tersilap percaturan, dia dianggap mengalami tekanan jiwa sehingga dimasukkan di hospital mental bernama Mount Pleasant Insane Asylum.

Di pusat rawatan inilah bermulanya segala fantasi. hospital itu yang mempunyai dua wajah iaitu siang sebagai tempat rawatan, manakala malamnya beroperasi sebagai kabaret termasyhur. Pesakit seperti Baby Doll dan gadis-gadis lain ditransformasikan menjadi penghibur di bawah tunjuk ajar Madam Gorski.

Semasa berlatih menari, Baby Doll mendapat petanda bagaimana untuk melarikan diri. Empat barang yang mesti diperolehi ialah peta, api, pisau dan kunci. Dia mengajak empat pesakit lain dalam melunaskan misi itu, sekali gus membebaskan diri dari taklukan bapa ayam yang kejam bernama Blue.

Bagi saya, Sucker Punch mempunyai premis yang menarik. Saya 'membeli' idea awal mengenai survival sekumpulan wanita teraniaya yang ingin melarikan diri sehinggalah Baby Doll mula menari. Setiap kali Baby Doll menari, penonton akan ditarik masuk ke alam yang lain, tidak ubah seperti permainan video.

Alam itu mentafsirkan kepayahan Baby Doll dan rakan-rakannya dalam mendapatkan peta, api, pisau dan kunci. Mereka bertarung dengan robot, naga dan makhluk-makhluk aneh menggunakan mesin gun, bom dan pelbagai senjata. Mereka akan pulang ke dunia sub-realiti sebaik saja setiap barang berjaya dimiliki.

Saya menamakan dunia itu sebagai sub-realiti kerana filem ini mengingatkan saya kepada konsep filem Inception (2010). Apa yang disaksikan adalah lapisan-lapisan mimpi setiap watak, di mana pada penghujungnya penonton diberikan kejutan.

Kerana saya tidak terlalu mengharapkan keajaiban berlaku dalam filem bersifat bertih jagung seperti ini, saya mengakui agak terhibur.

Perkara yang penonton tidak boleh mengadu tentang filem Snyder ialah kepakaran grafiknya. Imej janaan komputer (CGI) berada dalam kelas tertinggi, dihasilkan penuh teliti dan kemas. Snyder juga terkenal dengan efek gerak perlahan yang memenuhi babak-babak pertarungan.

Kelebihan Sucker Punch juga terletak pada skor muzik dan lagu-lagu runut bunyi yang bersama menggerakkan visual. Seperti yang saya katakan awal tadi, walaupun ada masanya beberapa babak kelihatan seperti video muzik, namun stail lakon layar itu berfungsi untuk filem seperti ini.

Rasanya lakonan bukanlah perkara utama yang perlu diperdebatkan. Emily Browning sebagai Baby Doll boleh dipercayai, begitu juga dengan Jena Malone sebagai Rocket yang paling menyerlah di antara gadis-gadis lain. Barangkali kerana watak Rocket mempunyai lebih konflik, Malone mendapat lebih ruang untuk memberatkan lakonannya.

Pelakon senior seperti Carla Gugino berjaya menjadikan watak Madam Gorski sebagai ikonik, tetapi populariti Jon Hamm dari siri Mad Men (2007-2010) terasa seperti tidak digunakan. Walaupun namanya dibariskan sebagai salah seorang pelakon utama, kehadirannya tidak dirasai dan seolah penampilan istimewa saja.

1 comment:

Anonymous said...

hanya tersentuh dengan dua babak sahaja, babak yang melibatkan Rocket.....dan juga babak di mana ketika Blue menunjukkan nasib Amber dan Blondie.