Thursday, October 6, 2011

LIBAS (2011)

‘Libasan’ yang tidak mengena


SALAH satu adegan lakonan Beego, Rosyam Nor, Mohd. Fadzly Kamarulzaman dan Johan dalam Libas.


LIBAS meneruskan percubaan pembikin filem tempatan untuk memasukkan elemen sukan dalam naskhah mereka. Usaha ini pernah dilakukan dalam Cinta 100 Ela (2002), Gila Bola (2003) dan Gol & Gincu (2005).

Ketiga-tiganya mengaut kutipan bawah RM1 juta di pawagam, kecuali Sumolah (2007) yang sedikit bernasib baik dengan RM1.2 juta.

Secara kasarnya, Libas mengisahkan satu pertarungan takraw bawah tanah yang disertai delegasi dari seluruh dunia. Pasukan Malaysia yang diketuai ‘Raja Libas’, Adnan Saladin berdepan tekanan untuk bergelar juara demi menyelamatkan bola pusaka jatuh ke tangan pihak lawan, Thailand.

Adnan yang cedera di kaki pada perlawanan lalu diasak jurulatih untuk tidak memalukan negara, apatah lagi selepas salah seorang pemain terkorban. Diburu rasa bersalah, dia terpaksa melatih pemain baru dalam tempoh amat singkat iaitu seminggu sebelum pertandingan bermula.

Dua daripada pemain, Hamadi dan Kumok ditemui secara kebetulan, manakala Megat ialah ahli pasukan lama. Pemilihan Megat membawa padah kerana dia bukan saja mempunyai muslihat untuk memiliki Ratna, bekas tunang Megat tetapi juga seorang pembelot yang menjadi tali barut kepada pasukan Thailand.

Saya tidak mempunyai masalah jika Libas dikatakan mahu meniru filem popular Stephen Chow, Shaolin Soccer (2001). Menilai dari premis cerita, cara plot dibentuk dan efek khasnya, filem ini secara terang-terangan mempunyai beberapa persamaan dan sesiapa pun pasti membandingkannya.

Seperti yang selalu saya tulis dalam ruangan ini, idea sesebuah filem itu tidak semestinya asli seratus peratus. Mana-mana pembikin filem di seluruh dunia pun sering mengitar semula ilham yang sama. tetapi isinya masih berlegar mengenai hitam dan putih sifat manusia.

Begitupun, apa yang membezakan mereka ialah kreativiti – bagaimana penulis lakon layar dan pengarah membuat muslihat untuk menjadikan filem itu seronok ditonton dan berbaloi untuk duit tiket yang dibayar. Sekurang-kurangnya, penonton berhak untuk memahami cerita yang ingin disampaikan.

Maaf, saya merasakan Libas tidak memberikan hak itu kepada penonton. Penceritaannya kucar-kacir dan mengelirukan. Saya boleh mengerti kesimpulan dan mesej yang ingin ditampilkan. Tetapi perinciannya tidak jelas. Penulis skrip, Martias Ali mengabaikan latar watak dan back-story sehingga semuanya kabur.

Banyak persoalan yang bermain di fikiran saya dan tergantung tanpa jawapan. Jika diminta untuk saya bertanya apa dan bagaimana, saya sendiri tidak tahu dari mana hendak dimulakan. Tetapi saya ambil satu contoh iaitu bola takraw pusaka yang menjadi rebutan dan dikatakan simbol kepada maruah negara.

Jika bola itu sangat bernilai, mengapa ia disimpan Adnan secara peribadi, bukan penganjur? Mengapa ada watak seorang lelaki Inggeris yang sanggup menawarkan berjuta dolar kepada pasukan Thailand untuk mendapatkan bola itu? Siapa lelaki itu dan apa motifnya? Adakah bola itu memang mempunyai kuasa sakti kerana berusia lebih 100 tahun?

Bola itu pun hanya ditunjukkan pada penghujung filem kerana motivasi awal peserta dari Amerika, Iraq, Jepun dan Korea bersaing untuk piala dan wang kemenangan AS$100,000.

Adakah pasukan negara lain sedar tentang kewujudan bola mistik itu? Adakah kerana mereka bukan watak-watak utama, lalu penulis skrip tidak peduli? Apa kelebihan Malaysia dan Thailand dapat menggunakan bola istimewa itu semasa bertarung?

Bukan bermaksud untuk mempersoalkan logik. Sesebuah filem berhak untuk mencipta apa jua fiksyen dan fantasi tetapi perkara pokoknya, ia harus difahami penonton. Pembikin filem harus membuatkan penonton percaya dengan apa yang ditunjukkan, bukan sekadar idea tanpa asas.

Pembinaan watak tidak kemas dan tidak meyakinkan. Misalnya, Adnan dikatakan cedera di kaki tetapi sepanjang filem, dia boleh saja bermain takraw dengan cemerlang.

Saya tidak berkenan dengan gambaran watak-watak pasukan dari Thailand. Mereka bercakap dalam bahasa Melayu tetapi mengajuk bunyi orang Siam. Bukankah lebih elok jika bercakap bahasa Thai dan sediakan saja sarikata untuk penonton?

Jika tujuannya untuk jenaka, ia tidak lucu malah, elemen komedi yang dicipta dalam Libas tidak menjadi. Mungkin ada satu dua babak yang membuatkan penonton ketawa, tetapi babak itu tidak memberi kesan kekal.

Sebagai sebuah filem bertemakan sukan, saya tidak teruja untuk menyaksikan pertarungan. Apa yang dipaparkan hanyalah riuh-rendah pemain dan penonton tanpa fokus sebenar. Tahu-tahu saja, sudah ada yang menang dan yang kalah. Suara latar pengulas pertandingan juga sekejap dengar, sekejap tidak.

Penceritaan yang longgar memberi kesan kepada aspek lakonan. Bagaimana saya harus yakin dengan persembahan keseluruhan, jika saya tidak percaya dengan jalan cerita? Namun, saya pasti barisan pelakon sudah mencuba sehabis baik, begitu juga dengan pos-produksi yang menghasilkan kesan khas.

No comments: