Thursday, October 27, 2011

REAL STEEL (2011)

Manusia di sebalik robot


SALAH satu babak perlawanan tinju antara robot dalam filem Real Steel.


BERLATAR belakang masa depan, kurang 10 tahun dari sekarang, sukan tinju didominasi oleh robot. Charlie Kenton, seorang bekas peninju cuba membina kehidupan dengan membawa robotnya, Ambush dari satu tempat ke satu tempat untuk pertandingan.

Ambush kemudian rosak kerana tumpas dan Charlie terdesak untuk mencari robot baru. Secara kebetulan, dia dimaklumkan mempunyai seorang anak lelaki berusia 11 tahun bernama Max, hasil perhubungannya dengan seorang wanita yang kini sudah meninggal dunia.

Berita itu datang dengan tawaran bernilai AS$100,000 jika Charlie sanggup melepaskan hak penjagaan kepada ibu dan bapa saudara Max.

Dia bersetuju, tetapi separuh daripada wang itu hanya akan diperolehi selepas mereka pulang bercuti dari Itali selama dua bulan. Charlie diminta untuk menjaga Max dalam tempoh tersebut.

Max yang sememangnya meminati sukan tinju robot teruja dengan pekerjaan Charlie, biarpun bapanya itu bersikap dingin. Melalui minat dan semangat juang yang sama untuk meneruskan kehidupan, rasanya penonton sudah boleh mengagak apa yang bakal terjadi di antara Charlie dan Max.

Real Steel membuatkan saya berada dalam dilema. Filem ini sebenarnya sangat formulaic, yakni sebuah naskhah tipikal Hollywood yang boleh dijangka kesudahannya dengan susunan lakon layar yang klise.

Penonton juga disajikan dengan deretan 'iklan', daripada komputer HP sehinggalah saluran sukan ESPN. Bagaimanapun, di sebalik 'kebiasaan' dan elemen futuristik yang ditampilkan, Real Steel menekankan tentang manusia biasa dan perhubungan mereka.

Bagi saya, ini sangat 'melegakan' kerana pembikin filem sekarang gemar menjadikan sesuatu yang abnormal sebagai normal.

Sebagai contoh, hubungan intim pontianak dan serigala dengan manusia. Atau sesama ahli sihir, saintis dan makhluk asing. Ataupun robot-robot yang boleh bercakap dengan manusia seperti dalam francais Transformers (2007-2011).

Benar, Real Steel juga berkaitan robot, tetapi robot di dalam filem ini sekadar menjadi penyambung kasih di antara bapa dan anak.

Walaupun ia dipromosikan sebagai filem blockbuster dengan kesan khas dan pertarungan, apa yang lebih menyegarkan ialah melihat insan-insan biasa dan masalah-masalah mereka.

Atom, robot yang dipungut Max di tempat pembuangan ialah medium yang merapatkan hubungan Charlie dan Max. Apatah lagi Atom 'dihidupkan' menerusi semangat manusiawi iaitu sistem kod suara dan teknik meniru bayangan atau gerakan.

Atom ialah simbolik kepada watak Charlie sendiri yang selama ini dianggap tidak berguna tetapi sebenarnya masih mampu berjuang. Manakala bagi Max, Atom ialah alat untuk dia membuktikan kepada bapanya bahawa dia sangat berharga.

Intipati ini berjaya digenggam penonton di sebalik sub plot lain seperti hubungan Charlie dengan teman wanita, Bailey yang mahu menyelamatkan gelanggang tinju lama milik bapanya; serta babak-babak pertarungan sesama robot.

Shawn Levy membuktikan dia bukan hanya boleh mengarah filem komedi seperti Cheaper By The Dozen (2003) atau siri Night At The Museum (2006, 2009) dan Date Night (2010). Real Steel menonjolkan kebolehannya sebagai sutradara filem tentang humanisme yang bertemakan sukan.

Babak-babak pertarungan dibikin kemas dan tidak kelihatan janggal. Kemuncak pertandingan di antara Atom dengan robot berteknologi tinggi, Zeus, berjaya mengepam adrenalin penonton. Ini dibantu skor muzik Danny Elfman yang barangkali tidak begitu asli bunyinya, tetapi efektif.

Penamatnya pula mampu menyentuh penonton. Hugh Jackman adalah pilihan yang tepat untuk watak Charlie, seorang father figure yang bukan saja kuat dan berani secara fizikal, tetapi terselindung kelembutan hati.

Dakota Goyo pula membuka laluannya sebagai bintang masa depan yang perlu diberikan perhatian. Meskipun sedikit kaku pada babak tarian dengan Atom yang kelihatan jelas dikoreograf, dia membuatkan penonton percaya terhadap hubungan Max dan Charlie.

No comments: