Thursday, January 19, 2012

THE GREAT MAGICIAN (2012)


Baik tetapi kurang ‘ajaib’


The Great Magician diadaptasi daripada novel tulisan Zhang Haifan.


BAGI penonton antarabangsa, nama Derek Yee lebih sinonim dengan filem drama berunsur aksi dan jenayah seperti One Nite In Mongkok (2004), Protégé (2007) dan Shinjuku Incident (2009).

Namun kepada peminat yang mengikuti perkembangannya, pasti tahu Yee juga pernah menghasilkan filem komedi romantik seperti The Truth About Jane and Sam (1999) dan Drink-Drank-Drunk (2005).

Menerusi filem terbaru, The Great Magician, Yee mahu mengembalikan sifat-sifat humor yang ada dalam dirinya.

Diadaptasi daripada novel tulisan Zhang Haifan dengan judul serupa, pengarah itu memilih dua hero yang sinonim dengan filem berat, Tony Leung dan Lau Ching Wan untuk sama-sama meraikan genre komedi.

Berlatar belakangkan awal abad ke-20, Chang Hsien, seorang ahli silap mata pulang ke Beijing selepas tiga tahun merantau. Dengan helah yang dipelajarinya, dia dan beberapa penduduk kampung bekerjasama untuk menggulingkan pemerintahan Jeneral Bully Lei yang gila kuasa dan tidak adil.

Lebih daripada itu, Chang mahu mendapatkan semula teman wanitanya, Liu Yin yang dijadikan isteri ketujuh di istana. Kesempatan itu juga digunakan oleh orang kanan Jeneral yang berpaling tadah. Dia mengajak Chang untuk bersekongkol dengan tentera Jepun bagi merampas takhta Jeneral.

Kisah ahli silap mata dari era klasik yang cuba meraih cinta lama mungkin mengingatkan kita dengan filem Hollywood, The Illusionist (2006) tetapi persamaan tersebut sekadar di situ saja. The Great Magician dibikin dengan niat untuk membuat penonton ketawa di samping kesan khas yang efisyen.

Filem ini menelan belanja yang tinggi, dilaporkan paling mahal untuk Yee. Dengan rekaan set, props serta kostum yang elaborate lagi teliti, babak-babak silap mata merupakan elemen terpenting.

Yee serta penulis skrip, Tin Num Chun dan Ho Leung Lau membenarkan penonton untuk ‘mengintai’ di sebalik tabir pertunjukan; misalnya tentang persiapan dan bagaimana helah-helah silap mata berfungsi, seperti mana pengarah Christopher Nolan pernah melakukannya dalam The Prestige (2006).

Koreografi silap mata yang kemas, begitu juga dengan babak pertarungan, membuatkan penonton terhibur, tetapi Yee terlupa filem ini bukan mengenai persembahan magik semata-mata.

Separuh masa pertama diisi dengan kombinasi drama, komedi dan aksi yang hampir sempurna. Namun di pertengahan jalan, momentumnya terasa mendatar. Skripnya mula longgar apabila beberapa ‘twist’ cuba dicipta, lalu menimbulkan kecelaruan dan hubungan di antara watak jadi kurang meyakinkan.

The Great Magician mempunyai pengarah yang hebat, barisan pelakon yang mantap dan nilai produksi yang spektakular. Begitupun hasilnya kurang ‘ajaib’, tidak seperti tajuk filem ini. Ia masih naskhah yang baik, tetapi bukan terbaik.

Leung adalah pilihan yang tepat untuk watak Chang. Kesaktian itu dipercayai wujud dalam gerak tubuh dan gayanya sebagai seorang ahli silap mata. Walaupun watak ini tidak seberat In the Mood for Love (2000) atau Lust, Caution (2007), sesekali dia memerlukan peranan yang playful dan menyeronokkan.

Ching Wan pula hampir membayangi persembahan Leung kerana karakter Jeneral benar-benar serasi dengannya. Apa yang menarik tentang watak ini ialah penonton dapat melihat transisi daripada seorang maharaja yang tamak dan gatal, kepada seorang lelaki yang sebenarnya berhati tulus dan budiman.

Ching Wan menangani perubahan itu dengan lancar dan bersahaja. Penonton pasti terpikat dengan babak-babak Jeneral melayan tujuh isterinya, terutamanya isteri ketiga yang gigih berusaha dan bersifat flamboyant lakonan Yan Ni.

Karakter Liu Yin juga tidak berkembang, sekadar menjadi wanita rebutan. Justeru, tidak banyak yang boleh dilakukan Zhou Xun sebagai pelakon.

The Great Magician adalah sebuah komedi yang menghiburkan. Sisi humornya lebih menyerlah berbanding mesej politik yang ingin disampaikan. Peminat-peminat filem Cina juga pasti tersenyum dengan kemunculan cameo beberapa bintang seperti Daniel Wu dan pengarah terkenal, Tsui Hark.

No comments: