Tuesday, March 20, 2012

7 PETALA CINTA (2012)


Mencari dakwah di sebalik purdah

Melabelkan filem dalam satu-satu kategori atau klasifikasi bukanlah perkara yang salah. Penerbit menjadikan ia sebagai strategi pemasaran yang sangat penting. Apa yang dilabelkan itu adalah bayangan terhadap jenis cerita yang bakal disajikan kepada penonton.

Filem 7 Petala Cinta arahan Azhari Zain (Flat 3A, 2011; Hantu Dalam Botol Kicap, 2012) dikelaskan sebagai filem yang berunsurkan Islam. Latar, suasana dan dialognya dicipta mengikut acuan sekian banyak naskhah cinta berteraskan dakwah seperti filem-filem atau drama-drama dari Indonesia.

Hamka ditunangkan dengan Saidatul Nafisah iaitu anak Abi Ikhwan, seorang ustaz di Madrasah Qalbun Salim. Malangnya, dia diberitakan terkorban dalam satu peperangan semasa menyambung pengajian di Yaman.

Attar yang memendam perasaan terhadap Nafisah cuba untuk mengembalikan semangat wanita itu tanpa mengetahui dirinya diperhatikan Hilma Aqilah.

Bagaimanapun, pertemuan tidak sengaja Attar dengan seorang pelacur bernama Nida mengundang bencana. Attar diperangkap sehingga diusir dari Madrasah.

Pernikahannya dengan Nafisah terbatal. Attar yang dulunya seorang perompak kembali diburu konco-konco lama sehingga dia tercedera. Nida kemudiannya menyesal kerana menganiaya Attar, lalu lelaki itu dibawa pulang ke Madrasah. Konflik seterusnya tercetus apabila Hamka yang disangka mati tiba-tiba kembali.

Selepas hampir dua jam menonton, saya menyifatkan 7 Petala Cinta sekadar Islam pada aspek kosmetik. Wajah Islam itu boleh dilihat menerusi tatarias dan busana, bahasa serta set dan lokasinya, tetapi tidak pada rasa. Banyak kepincangan dalam penceritaan membuatkan saya tidak percaya pada kisahnya.

Apa yang merimaskan saya ialah cara mereka bercakap, terutamanya Nafisah (lakonan Shima Anuar). Intonasinya perlahan dan lembik, membuatkan saya tertanya, adakah watak muslimah dimestikan bertutur begitu? Ayat-ayat sehariannya seperti dicedok dari buku sastera seakan bermadah dan berlagu.

Saya tertanya, mengapa mereka menggunakan kata ganti nama sepanjang masa, misalnya "Hilma tidak sampai hati untuk beritahu Saida" sedangkan mereka boleh berkata, "Saya tidak sampai hati untuk beritahu awak".

Barangkali Azhari bersama penulis skrip, Panel MIG, mahu meniru gaya percakapan dalam telenovela Sepanyol atau sinetron. Namun, ia kedengaran sangat janggal dan tidak realistik, seolahnya mereka bercakap tentang orang lain, bukan mengenai diri mereka sendiri.

Watak Nafisah ialah gambaran seorang wanita Islam yang lemah. Kejutan di penghujung membuatkan saya bersimpati dengan nasibnya yang diibaratkan seperti bola. Sekejap dia bakal dijodohkan dengan Attar dan sekejap dengan Hamka. Dia hanya tahu menangis dan menyerahkan bulat-bulat kepada keluarga.

Dia juga seorang yang mementingkan diri sendiri, biarpun mengetahui Hilma sudah lama menyimpan perasaan terhadap Attar. Adakah Nafisah tetap mesti berkahwin, tidak kiralah dengan Attar atau Hamka? Mana pendiriannya?

Maaf, saya mungkin silap, tetapi saya amat meragui tindakan Abi Ikhwan yang melindungi perompak seperti Attar ketika dia melarikan diri daripada polis.

Benar, Abi mahu memberi peluang kepada Attar untuk kembali ke pangkal jalan, tetapi sebagai seorang ustaz yang tinggi ilmu agamanya, dia tidak boleh membuat undang-undang sendiri.

Dia patut menasihatkan Attar supaya bertaubat dan menyerah diri kepada polis. Bukan menyuruh Attar memulangkan barangan yang dicuri dan lepas bebas atas kesilapannya yang lalu. Ketika Attar difitnah Nida juga, Abi membuat keputusan terburu-buru dan penilaiannya sebagai ustaz diragui.

Banyak tanda tanya mengapa sesetengah situasi diwujudkan. Misalnya, bagaimana kain serban Attar tiba-tiba dimiliki Nida, sedangkan sebelum itu Attar tidak pun memakainya? Mengapa Nida tiba-tiba jatuh cinta kepada Attar? Adakah semata-mata selepas lima minit Attar mengingatkan Nida tentang dosa pahala?

Saya merasakan 7 Petala Cinta terlalu mencuba untuk menjadi sebuah naskhah Islamik sehingga segalanya menjadi palsu, memaksa dan direka-reka. Apa yang lebih merunsingkan apabila saya tidak dapat menangkap dakwah yang cuba disampaikan kerana dialog-dialognya tidak 'berisi'.

Saya melihat orang-orang di dalam filem ini seperti terasing dari komuniti masyarakat, seolah mereka berada dalam dunia berbeza. Perlukah nama-nama watak kedengaran seperti Arab semata-mata kerana ini cerita Islamik? Saya percaya ada perkara lain yang lebih patut dititik beratkan seperti lakon layar.

Saya beri contoh filem Emak Ingin Naik Haji (2009) dari Indonesia. Ia tidak dihiasi dengan wanita berpurdah atau lelaki berserban dengan nama yang pelik-pelik. Seingat saya juga, tiada babak berceramah atau berzanji yang panjang.

Namun begitu, kita menonton sebuah hakikat sebenar dan dapat menggenggam inti pati keagamaan dengan tafsiran Islam dalam jiwa yang lebih besar.

Dalam Ayat-Ayat Cinta (2008), kita dapat memahami pengorbanan wanita-wanita yang mencintai Fahri, serta berkongsi perasaan lelaki itu dalam menahan nafsu, kesedihan dan kegembiraan yang bercampur baur.

Tidak keterlaluan juga jika saya meletakkan filem Muallaf (2009) arahan Yasmin Ahmad mempunyai semangat dakwah yang lebih jelas menerusi skrip dan penceritaannya, walaupun wajahnya sebuah filem sekular. Sayang sekali, 7 Petala Cinta tidak memberikan cerminan yang sama. Saya mohon jika pembikin filem kita ingin membuat naskhah yang berteraskan keIslaman, berikanlah ia maruah, tempat dan penjagaan yang seadilnya.

No comments: