Tuesday, May 8, 2012

CHOW KIT (2012)

Cebisan hitam dan putih


DUA cerita berbeza dengan latar masa, suasana dan elemen survival yang sama mencorakkan filem Chow Kit.
Diinspirasikan daripada kisah benar, Chow Kit meneropong cebisan-cebisan kehidupan yang berlaku di jalan popular itu. Filem ini dibahagikan kepada dua cerita berbeza dengan latar masa, suasana dan elemen survival yang sama.
Kisah pertama mengenai sekumpulan kanak-kanak yang tinggal di situ. Mereka membesar dalam keadaan serba daif kerana ibu bekerja sebagai pelacur dan bapa menagih dadah. Mereka belajar berniaga kecil-kecilan atau terpaksa mengemis demi mencari duit poket.
Apabila Tika dirogol kekasih ibunya, mereka bersatu menuntut keadilan dengan membuat undang-undang sendiri.
Kisah kedua pula mengenai Ah Kuan, seorang bekas ahli kongsi gelap yang ingin memulakan kehidupan baru tetapi terpaksa menjalankan tugasan terakhir demi menuntut hak yang dirampas.
Episod baru hidupnya menemukan dia dengan seorang kawan lama, Mojo dan seorang gadis bernama Aileen. Mojo juga terdesak mencari wang demi ibunya yang sakit. Sementara Aileen sanggup lari bersamanya selepas dirogol bapa ayam.
Dua cerita ini dihasilkan pasukan penulis skrip dan pengarah yang berbeza. Tetapi terdapat satu watak iaitu lelaki yang merogol Tika sebagai penyambung di antara kisah pertama dengan kisah kedua.
Chow Kit mempunyai idea yang menarik apabila meneroka dilema kanak-kanak dan dewasa dalam tekanan hidup yang serupa. Pembikin filem ini ingin menampilkan semangat juang golongan-golongan ini, bagaimana mereka meneruskan kehidupan dari sehari ke sehari.
Kisah pertama arahan Rosihan 'Dhojee' Zain mendedahkan latar belakang setiap wataknya agar penonton memahami mengapa mereka menjadi begitu.
Walaupun lakonan kanak-kanak terlibat kaku dari aspek dialog dan penghayatan tetapi penonton boleh merasai kepayahan hidup mereka.
Penonton percaya dengan keserasian dan persahabatan yang terjalin atau sebenarnya memang sifat semulajadi kita mudah bersimpati terhadap apa jua yang berkaitan dengan kanak-kanak.
Muhamad Izzam Syafiq sebagai Ajik antara yang menyerlah. Dia mungkin tidak setrauma Tika yang dirogol tetapi tidur di atas katil yang sama tempat ibunya melacur adalah satu pengalaman yang memeritkan.
Izzam berjaya melunaskan peranan Ajik sebaiknya. Tidak berlebih-lebih tetapi masih boleh diperbaiki jika dibimbing. Barangkali akibat proses memasukkan suara yang kurang teliti, mutu lakonan Izzam dan rakan-rakannya terjejas.
Saya juga tertarik dengan watak yang dipegang Namron. Kita tahu Namron memang pelakon yang baik dan mutu lakonannya diperakui. Tetapi apa yang menghebatkannya lagi ialah karakter itu sendiri.
Dia tersepit antara memilih dadah dengan meminta anaknya mengemis dan mencuri. Tidak seperti sifat penagih yang sering digambarkan, wataknya masih seorang bapa penyayang. Wataknya tidak digambarkan sehitam-hitamnya. Tetapi masih dalam lingkungan putih atau kelabu.
Akibat banyak yang ingin diceritakan, beberapa watak hanya ditampilkan seperti tangkap muat. Ini terjadi kepada watak-watak penjaga Rumah Nursalam yang diwujudkan seperti melepas batuk di tangga atau mungkin sekadar mengambil hati kerana mereka menjadi sumber rujukan penghasilan filem ini.
Keperitan hidup di lorong-lorong, termasuk melihat gadis bawah umur diperkosa bukanlah sesuatu yang menyeronokkan. Namun Dhojee membuatkan penonton mahu terus mengikutinya walaupun terdapat beberapa momen yang bergerak perlahan dan membuatkan penonton sedikit bosan.
Kisah kedua arahan Brando Lee bermula dengan agak pantas, menaikkan semula mood penonton yang sudah gelisah di pertengahan filem.
Begitupun lakonan yang kelihatan amatur, dialog-dialog yang agak baku, serta perjalanan cerita samseng ala Hong Kong membuatkan Chow Kit hilang roh realiti, berbanding kisah pertama.
Tidak banyak yang boleh dibantu Beto Kusyairi atau Dira Abu Zahar kerana mereka hanya menggalas peranan pembantu.
Terutamanya Dira, agak mengecewakan apabila bakatnya tidak dimanipulasi sebaik mungkin.
Babak ketika dia merelakan diri menjadi mangsa demi menyelamatkan rakannya dirogol tidak memberi apa-apa kesan. Sedangkan babak itu sepatutnya menjadi antara yang diingati kerana nilai estetikanya dalam penceritaan.
Saya tidak pasti jika Dhojee dan Brando sengaja menjadikan rogol sebagai subjek persamaan untuk kedua-dua kisah.
Tetapi tidak seperti Tika yang trauma dan berdendam, Aileen nampaknya dengan mudah mengikut lelaki yang tidak dikenalinya (Ah Kuan) selepas diperkosa di rumah sendiri.
Dengan bajet terhad, visual dan audio Chow Kit berada pada tahap lebih baik sedikit berbanding filem-filem bebas, begitu juga dengan suntingan yang tersusun.
Adunan warna dan sinematografi nampak 'mentah' pada babak-babak tertentu tetapi bersesuaian dengan jiwa dan rupa filem sebegini. Lagu-lagu latarnya juga berbau independent, tahniah kepada Loque sebagai penata muzik yang baik.

1 comment:

Anonymous said...

baik bos citer nie