Thursday, June 13, 2013

PEE MAK (2013)

Pee Mak

Pee Mak
MENGHASILKAN sebuah filem komedi romantik adaptasi kisah seram klasik, pengarah berpengalaman Banjong Pisanthanakun meraih keuntungan besar. Filem terbarunya, Pee Mak mencatat sejarah sebagai filem Thailand dengan kutipan tertinggi sebanyak RM99 juta (USD33juta) sejak ditayangkan Mac lalu.
Berdasarkan trek rekod yang dipegang Banjong, pencapaian itu bukan sesuatu yang memeranjatkan. Banjong mencipta nama dan reputasi menerusi Shutter (2004) dan Alone (2007), juga terlibat sebagai salah seorang pengarah untuk filem seram ensemble seperti 4bia (2008) dan Phobia 2 (2009).
Pee Mak mengambil asas hikayat popular tempatan, Mae Nak Phra Kanong (Lady Nak of Phra Kanong) sebagai inti pati cerita. Bagi penonton Malaysia, tentu masih ingat filem Nang Nak (1999) arahan Nonzee Nimibutr yang didasarkan dari hikayat yang sama, tetapi olahannya itu lebih gelap, serius dan dramatik.
Berlatarkan era revolusi Rattanakosin kira-kira 100 tahun lalu, seorang lelaki bernama Mak dihantar berperang dan terpaksa meninggalkan isterinya, Nak yang sarat mengandung. Nak kemudian mati semasa melahirkan.
Selepas perang tamat, Mak pulang untuk menemui isteri dan anaknya, tetapi disambut dingin orang kampung yang mengatakan dia tinggal bersama hantu.
Masih kekal dengan versi asal itu, bagaimanapun Banjong memperkenalkan empat karakter pembantu iaitu rakan-rakan Mak dari medan perang. Mereka ialah Ter, Aey, Shin dan Puak yang mengikut Mak kembali ke kampung halamannya dan dibenarkan tinggal di rumah pusaka, berjiran dengan Mak.
Shin ialah individu pertama yang mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena, diikuti dengan Ter yang menemui rangka mayat Nak dengan cincin tersarung di jari semasa membuang air besar di dalam hutan.
Banjong dan dua penulis skrip sejak awal lagi ingin memberitahu penonton ini bukanlah filem seram, sebaliknya karya komedi parodi. Lihat saja babak pembukaan di khemah perang yang diisi dengan dialog penuh humor, terutamanya ucapan ala Shakespeare dan askar-askar berambut penyanyi pop.
Separuh masa pertama filem ini membuatkan penonton berseronok dengan gelagat Shin dan Ter yang ingin meyakinkan Aye dan Puak bahawa Nak adalah hantu, sebelum mereka berempat ingin memberitahu Mak perkara yang sebenar.
Beberapa babak seperti mereka bermain bahasa isyarat serta huru-hara di dalam 'rumah hantu' di taman permainan, menjadi adegan komedi berterusan terbaik yang saya tonton sepanjang tahun ini.
Walaupun keempat-empat watak ini berlari, menjerit dan berkelakuan lintang-pukang tanpa henti, penonton tidak menyampah sebaliknya terhibur dan mahukan lagi. Persembahan itulah yang membawa naratif filem ini ke depan, dengan secara tiba-tiba pengarah dan penulis skrip membuat sedikit 'twist'.
Separuh masa terakhir filem ini bermain dengan ramalan dan jangkaan penonton - benarkah memang Nak ialah hantu, atau sebenarnya Mak dan rakan-rakannya juga sudah mati?
Walaupun terdapat satu babak hanya di dalam sampan dengan tempoh lebih 15 minit, penonton tidak mengeluh, sebaliknya ketawa berdekah-dekah. Pada saat ini, minda penonton dipermainkan dengan teka-teki siapa sebenarnya hantu.
Barangkali ada tokoh sejarah di Thailand yang kurang senang dengan olahan Banjong ini, tetapi pada babak penghujungnya ketika di dalam kuil, pengarah ini kembali kepada akar asal cerita. Hikayat Mae Nak berkisar tentang kesetiaan serta cinta sejati, dan Banjong tidak gagal dalam menyampaikan mesej itu.
Penonton mungkin akan mengalirkan air mata (kerana saya juga sebak) semasa Nak dan Mak saling berterus-terang tentang keadaan sebenar. Dialognya melankolik, tetapi ia tidak meleret lama kerana penamatnya membuatkan penonton kembali tersenyum lebar.
Pee Mak adalah bukti bahawa filem komedi slapstik juga boleh menjadi karya kelas pertama jika pengarah dan penerbit bijak menghasilkannya. Dari aspek kualiti bunyi, sinematografi dan rekaan produksi, kita dapat menilai, pembikinnya mahu filem kelakar seperti ini diambil serius oleh penonton.
Filem ini juga mempunyai barisan pelakon yang baik, terutamanya empat sekawan yang mempunyai naluri dan 'comic timing' yang tepat, yang saling melengkapi tanpa membayangi satu sama lain.
Mario Maurer sebagai Mak berjaya tampil dengan sifat bodoh alangnya tetapi masih comel, begitu juga dengan Davika Hoorne sebagai Nak, watak antagonis yang mampu mengimbangi garis sempadan di antara cantik dan menyeramkan.
Saya rasa jika saya membaca skrip filem ini, saya mungkin tidak akan ketawa dan menganggapnya bodoh. Bayangkan para pelakonnya berpakaian abad ke-19 dengan gigi hitam tidak bergosok, tetapi membuat jenaka tentang ahli silap mata David Blaine, kelas lakonan Ang Lee dan sekolah memasak Le Cordon Bleu.

No comments: