Thursday, September 9, 2010

Senario Asam Garam (2010)

Mana asam garam?


FILEM Senario Asam Garam dilihat tiada pembaharuan dan gagal memberikan impak.


SENARIO sudah membina jenama komedinya sendiri sejak lebih sedekad lalu. Daripada siri televisyen ke layar perak, pengaruh mereka sangat kuat sehingga mencatatkan jumlah tontonan serta kutipan box-office yang tinggi.

Daripada Aziz M. Osman ke Mamat Khalid dan Ahmad Idham, siri filem Senario memenuhi citarasa penonton massa. Walaupun jalan cerita dan karakternya berbeza-beza, namun identiti Senario masih tetap serupa, dirasai dan diterima pakai sampai ke filem yang kelapan.

Justeru, apabila Senario Asam Garam diserahkan kepada tokoh akademik seperti Prof. Dr. Hatta Azad Khan selaku pengarah dan penulis skrip, saya akui teruja untuk mencari kelainan, jika tidak pembaharuan.

Apatah lagi, filem ini ditunjangi tenaga kerja daripada golongan pensyarah serta penuntut Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik, Universiti Institut Teknologi Mara (UiTM). Dengan kepakaran itu, jangkaan saya terhadap filem ini sedikit sebanyak berbeza daripada filem-filem Senario sebelumnya.

Barangkali kerana dia seorang ahli intelektual, Hatta hanya diingati menerusi filem Wayang (2008) yang sifatnya lebih berat dan serius.

Sedangkan sebelum itu dia pernah mengadaptasi komik popular Datuk Lat, Mat Som (1990) ke layar lebar. Dia jugalah yang mengilhamkan sitkom paling panjang jangka hayatnya, Pi Mai Pi Mai Tang Tu yang bermula seawal 1984.

Dalam erti kata lain, komedi bukanlah sesuatu yang asing baginya. Namun, mampukah formula jenaka 'kelas' Hatta disatukan dengan lawak Senario yang selalunya dilabel sebagai slapstik dan stereotaip?

Senario Asam Garam berkisarkan persaingan di antara Pak Adam dan Asam, baik dari segi bisnes mahupun peribadi. Kedua-duanya terlibat dalam jenis perniagaan yang sama iaitu pembinaan dan kedua-duanya menaruh hati kepada wanita yang sama iaitu Cik Hawa, janda beranak satu yang berniaga makanan.

Akibat hasad dengki, Asam dan pembantunya, Garam selalu saja bertindak radikal. Mereka sanggup membakar gerai Cik Hawa semata-mata ingin membantu membina yang baru.

Mereka juga sanggup menculik Cik Hawa apabila mengetahui peminangan Pak Adam diterima, serta kemenangan Pak Adam memperoleh tender makmal sekolah.

Hatta menampilkan metafora yang baik apabila menamakan dua karakternya sebagai Asam dan Garam. Mengaitkannya dengan lumrah kehidupan, menariknya watak yang diangkat itu adalah antagonis - peranan bukan hero yang sering dikategorikan sebagai watak kedua.

Sayangnya, Senario Asam Garam tidak cemerlang seperti yang diharapkan. Beberapa babak awal seperti tiada kesinambungan dan suntingan yang tidak kemas menyumbang kepada perjalanan filem yang mendatar. Penceritaannya longgar, dialog terasa hambar dan 'tumbukannya' tidak terkena pada sasaran.

Saya pasti Hatta berkeinginan membawa komedi Senario ke satu tahap yang berbeza. Inisiatif itu dapat dilihat menerusi pembangunan watak, misalnya Mazlan Pet Pet sebagai Garam. Karakternya diberikan lebih warna dan tanggungjawab, bukan sekadar 'bermain-main' di depan kamera seperti selalu.

Bagaimanapun, percaturan itu tidak menjadi kerana pendekatan lakonan Mazlan tidak banyak berubah. Sifat komikalnya yang menggelabah, terjerit-jerit dan animated masih boleh disaksikan. Lakonan Azlee juga standard, cuma korum Senario kali ini kurang lengkap tanpa kehadiran Wahid.

Bukan menidakkan keupayaan Hatta sebagai peneraju utama, tetapi saya merasakan filem ini tidak lebih sekadar satu eksperimentasi. 'Dapur' Hatta tidak cukup asam garamnya.

Tagline Senario Asam Garam ialah 'cerita baru, ragam baru, lawak tak ingat'. Izinkan saya menyimpulkannya semula mengikut perspektif sendiri - 'cerita biasa, ragam ulangan, lawak yang mudah dilupakan'.

1 comment:

JohanPrinze said...

Three word for me to describe this movie, wasting money and time.Period.