Thursday, October 21, 2010

The Child’s Eye (2010)

Salah bagi tajuk


Jalan cerita The Child’s Eye longgar serta lakonan yang dipamerkan juga kaku.


THE Child’s Eye mempunyai jentera publisiti yang kuat apabila dipasarkan sebagai filem seram pertama dari Hong Kong, sekali gus Asia, yang menggunakan teknik tiga dimensi.

Apatah lagi ia diusahakan oleh Pang Bersaudara (Oxide dan Danny Pang) yang memang terkenal dengan kebolehan bermain CGI dan mengarahkan filem-filem hantu.

Siapa yang tidak ingat dengan The Eye (2002) lakonan aktres Malaysia, Angelina Lee Sin Je? Filem itu dilabel sebagai antara produk Asia yang paling menyeramkan sehingga Hollywood membikinnya semula pada tahun 2008.

Bagaimanapun, reputasi Pang Bersaudara sedikit tercalar apabila siri sekuelnya, The Eye 2 (2004) dan The Eye 10 (2005) gagal menyaingi yang pertama. Malah, kedua-duanya mendapat kritikan kerana kurang keaslian dan dibuat atas tuntutan box-office.

Masih meneruskan francais ‘mata’ sebagai subjek filem terbaru, The Child’s Eye mengisahkan tiga pasang kekasih dari Hong Kong yang bercuti di Bangkok. Rusuhan politik memaksa mereka memendekkan percutian, namun terperangkap apabila lapangan terbang ditutup.

Situasi huru-hara itu menyebabkan mereka terdampar di sebuah rumah tumpangan lama.

Sifat tipikal cerita hantu, penonton kemudian diperkenalkan dengan watak-watak aneh lagi misteri seperti tuan punya hotel yang tempang dan berwajah bengis; serta tiga kanak-kanak dan seekor anjing yang sering memerhatikan mereka.

Asalnya saya mahu menonton The Child’s Eye dalam versi 3D, tetapi kerana tiada sarikata dan saya tidak memahami Kantonis, hasrat itu dilupakan saja.

Tidak boleh disangkal, filem ini memang menjadi perintis di Asia untuk aplikasi teknologi terkini. Namun demikian, dari segi pembinaan skrip, tiada pembaharuan yang dibawakan.

Apabila The Child’s Eye mengambil latar belakang Thailand iaitu negara yang sinonim dengan kisah-kisah seram dan ghaib, premisnya haruslah kuat; baik dari segi plot mahupun perwatakan.

Lihat saja bagaimana mereka menghasilkan Shutter (2004) atau 4bia (2008), sebagai contoh. Kita masih mampu merasai kesannya selepas beberapa hari menonton.

Perkara ini tidak berlaku kepada The Child’s Eye. Jalan ceritanya longgar, malah lakonan yang dipamerkan juga kaku. Barisan pelakon tidak memberikan dimensi baru kepada watak masing-masing, sebaliknya, hanya mengulang emosi stereotaip filem seram – terkejut, menangis, saling menyalahkan di antara satu sama lain dan terjerit-jerit dalam kebanyakan adegan.”

Meskipun saya tidak menyaksikan versi 3D, namun saya pasti tenaga dan fokus pengarah lebih tertumpu kepada penghasilan imej yang canggih.

Inisiatif itu dapat dilihat dalam beberapa babak; misalnya tangan hantu yang melambai-lambai, manusia separa anjing yang melompat dari siling ke arah penonton, serta ketika Rainie masuk ke dunia lain menerusi pintu sakti ala kartun Doraemon.

Saya tidak dapat memastikan jika penghasilan imej-imej 3D itu tajam atau tidak, tetapi menerusi 2D, ia kelihatan agak animated.

Apa yang menjadikan sesebuah filem seram itu bagus ialah keupayaannya mengekalkan minat penonton untuk terus melekat di kerusi. Sayang sekali, filem ini lebih banyak bergantung kepada taktik kejutan yang basi menerusi bunyi dan muzik. Kitaran ini terlalu klise dan predictable (mudah dijangka).

Lebih menyedihkan apabila teknologi 3D pun tidak dapat membantu atau meyakinkan penonton bahawa The Child’s Eye adalah filem seram yang hebat.

Seiring dengan kemajuan teknologi, penonton juga mahu disajikan dengan idea-idea yang lebih segar. Sudah cukup rasanya kita dimomokkan dengan wanita berambut terurai dan berwajah pucat atau anak kecil yang merangkak-rangkak mengejar mangsa.

Dalam banyak-banyak aspek mengenai filem ini, ada satu saja yang ingin saya puji.

Saya merasakan lakonan Doggy, anjing yang boleh melihat hantu, sangat berkesan dan mencuit hati penonton. Malah sepatutnya tajuk filem ini ditukarkan kepada The Dog’s Eye kerana dialah yang menjadi tunjang kekuatan sebenar.

No comments: