Thursday, February 24, 2011

BLACK SWAN (2011)

Gelap yang mempesona


NATALIE Portman memberikan persembahan yang sempurna dalam filem Black Swan.


TIDAK keterlaluan kalau saya katakan ini adalah filem terbaik Darren Aronofsky. Apa yang digembar-gemburkan mengenainya bukan sekadar gimik atau publisiti kosong.

Black Swan sememangnya sebuah naskhah yang bukan saja layak masuk Oscar, tetapi mampu menghiburkan khalayak massa.

Nina Sayers, lakonan Natalie Portman ialah seorang penari balet yang bercita-cita tinggi. Dia berusaha keras untuk membuktikan dirinya bernilai, apatah lagi memikul keinginan ibunya yang tidak kesampaian.

Apabila syarikat baletnya berdepan masalah, pengarah Thomas Leroy, lakonan Vincent Cassel membuat keputusan untuk memperbaharui versi klasik Swan Lake. Pemilihan Nina sebagai bintang utama yang dilihat sebagai satu rahmat, sebenarnya membawa kecelakaan.

Watak yang diserahkan kepada Nina adalah dua peranan berbeza. Dia harus menjadi White Swan yang penuh kemurnian, dalam masa yang sama sebagai pasangan kembarnya Black Swan yang jahat. Pencarian sifat hitam di dalam dirinya menjadikan Nina serba keliru.

Bukan itu saja, Nina berdepan dengan tekanan untuk menjadi lebih baik daripada primadona Beth Mcintyre, lakonan Winona Ryder. Dia juga berasa terancam dengan kehadiran penari baru, Lily, lakonan Mila Kunis. Obsesi Nina dalam mengejar kesempurnaan telah menggugat mental dan fizikalnya.

‘Kesakitan’ yang dialami Nina dipaparkan sejak awal filem. Dia mula melihat wajah orang lain di cermin dan mempunyai kesan luka yang tidak tahu punca.

Semakin filem bergerak, penonton semakin jelas bahawa Nina mengalami masalah halusinasi yang kronik sehingga tidak dapat membezakan realiti.

Black Swan merupakan satu pengalaman tontonan yang mengasyikkan. Naskhahnya bersempadan antara perkara yang indah dan yang menakutkan, seperti mana yang pernah dipamerkan Aronofsky menerusi The Wrestler (2008) dan Requiem for a Dream (2000).

Di antara drama, psycho-thriller dan horror, sukar untuk mengklasifikasikan filem ini pada satu genre. Pengarah muda ini bijak membuatkan penonton berasa tidak selesa, namun tetap mahu menyaksikannya.

Black Swan dibuka dengan agak perlahan, tetapi sebaik saja ‘kegilaan’ Nina bermula, filem ini tidak akan lepas dari pandangan. Imaginasi Aronofsky berjaya mengelakkan momentum filem ini dari meleret atau menjunam.

Penonton dapat merasai transformasi Nina daripada satu karakter yang tulus kepada karakter yang mengerikan. Salah satu babak yang paling saya gemari ialah antara babak terakhir, ketika ‘tumbuhnya sayap’ Nina sebagai Black Swan. Kesan yang dipamerkan sangat mengagumkan.

Visual dan suntingan memainkan peranan penting dalam menjadikan filem ini cemerlang. Black Swan banyak bermain dengan warna hitam dan putih serta cermin yang menjadi perlambangan sifat baik, jahat dan penuh misteri.

Karakter-karakter utama seperti Nina, ibunya, Lily dan Thomas, diberikan beberapa dimensi, agar penonton sentiasa meneka dan tertanya-tanya.

Seperti filem-filemnya sebelum ini, terutamanya Closer (2004), Portman tidak pernah mengecewakan.

Malah, dalam Black Swan, dia bukan saja memberikan persembahan berkesan tetapi adjektif yang paling sesuai ialah sempurna.

Di mata penonton, dia bukan lagi seorang pelakon, tetapi seorang penari balet sebenar bernama Nina yang hidupnya serba tidak keruan. Adalah sesuatu yang sangat pelik jika Oscar tidak memilih Portman sebagai Pelakon Wanita Terbaik.

Barisan pemain pembantu melengkapi lakonan luar biasa Portman, terutama sekali Kunis yang selama ini tidak diselongkar keupayaannya.

Wataknya, Lily yang terheret dalam fantasi Nina, berjaya mengelirukan penonton untuk mempercayai dia adalah antagonis.

Walaupun kebarangkalian Black Swan untuk menang Filem Terbaik Oscar agak jauh, namun saya menganggap filem ini adalah adikarya Aronofsky.

Saya bersetuju dengan pandangan seorang rakan, bahawa pengarah ini membawa tafsiran seram yang baru, seperti mana zaman keemasan Roman Polanski dengan Rosemary’s Baby (1968) atau The Tenant (1976).

1 comment:

Anonymous said...

hey!
awak tak buat ke link utk download movie setiap entry ni?
please buat......huhu
=)
thanks.