Syamsul 'gangster'
|
|
SECARA kasar, Gangster dilihat sebagai sebuah lagi filem aksi dari Syamsul Yusof selepasEvolusi KL Drift (2008),Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009) dan Evolusi KL Drift 2 (2010).
Begitupun, untuk seorang karyawan muda yang baru tiga tahun mengarah, kemampuan Syamsul semakin memberangsangkan.
KL Gangster bukanlah sebuah filem luar biasa, tetapi tidak juga sangat biasa. Syamsul mengukuhkan 'trademark'nya menerusi filem aksi, meneruskan legasi bapanya, Datuk Yusof Haslam yang sinonim dengan filem-filem serta rangkaian drama jenayah dan kepolisan.
Filem ini mengisahkan Malek, bekas banduan yang inginkan kehidupan 'bersih' selepas lima tahun meringkuk dalam penjara.
Kembalinya lelaki itu membuatkan Shark, samseng muda yang gilakan kuasa tidak senang duduk kerana berasa tergugat, apatah lagi dia yang menyebabkan Malek ditangkap.
Isi cerita inilah yang dikembangkan dengan penampilan watak konco-konco Shark, kumpulan pesaing Shark yang diketuai Dragon serta 'guru' Shark iaitu bapa tirinya, King yang bersahabat dengan Malek.
Penonton juga diperkenalkan kepada karakter-karakter 'putih' yang selalunya tertindas seperti adik perempuan Malek dan ibunya serta watak komedi, Fadil (yang dibentuk baik serta terkawal oleh Zizan).
Konflik ala Hindustan yang membabitkan sibling rivalry turut dipaparkan menerusi watak adik Malek, Jai yang menjadi tali barut Shark.
Berdasarkan sinopsis, plot KL Gangster bukanlah sebuah idea di luar kotak, malah penonton sudah boleh mengagak penamatnya.
Namun, Syamsul mempamerkan kebolehan dan kebijaksanaannya mengolah naskhah lazim ini menjadi sebuah filem hiburan yang cukup sifat dan berlabel box-office.
Syamsul menyampaikan cerita dengan jelas, meskipun tempo filem ini bergerak pantas. Penonton masih diberi ruang untuk menghadam babak demi babak tanpa perasaan tergesa-gesa hasil suntingan yang kemas. Tidak perlu twist atau kejutan, dia menyandarkan aksi lasak sebagai umpan utama.
Aksi-aksi itu dikoreograf kemas dan ditangkap oleh kerja kamera yang efektif. Meskipun ada yang beranggapan filem ini menceduk semangat filem-filem samseng Hong Kong, tetapi 'peniruan' gaya itu dilakukan cemerlang oleh Syamsul. Adegan gasaknya tidak janggal dan tidak nampak dibuat-buat.
Selain aspek teknikal yang menjadi kekuatannya, Syamsul disokong barisan pelakon yang tepat, masing-masing berjaya menyerapi roh watak yang dipegang.
Aaron Aziz sebagai Malek menonjolkan sifat hero tipikal yang hanya mengganas bila 'disentuh' dan mampu mengundang simpati penonton tanpa perlu menangis.
Ady Putra sebagai Jai cukup menjengkelkan (tetapi masih mempunyai sifat kemanusiaan apabila dipaparkan dia memberi wang dan menyelimutkan kanak-kanak yang tidur di tepi jalan), begitu juga dengan Sofi Jikan sebagai Ajib.
Sofi memang sering diberikan watak jahat, tetapi kali ini dia lebih diingati kerana tidak 'over-acting' dan memberi makna, bukan sekadar tempelan.
Malah, Syamsul yang sebelum ini sering dikritik kerana kaku, mewarnakan peranan Shark dengan baik.
Raut wajah, bahasa tubuh dan pertuturannya sepadan, memberikan justifikasi bahawa sebenarnya dia sangat beruntung kerana selaku penulis skrip, dia sewajarnya tahu latar belakang dan selok-belok watak yang diciptanya sendiri.
Penamat filem ini sedikit anti-klimaks apabila Syamsul memilih untuk sekadar memberitahu apa yang berlaku selepas kemuncak pertarungan menerusi voice-over.
Apatah lagi, ia seperti pelajaran moral, memberitahu penonton , sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.
Saya memahami tanggungjawab pembikin filem untuk menyampaikan mesej positif, biarpun tema filem berkisar kepada gangsterisme.
Saya juga memahami betapa fiksyennya adegan-adegan samseng Kuala Lumpur yang secara terbuka menembak dan berbunuh-bunuhan di khalayak ramai.
Saya akui, adegan pembukaan yang memaparkan KLCC membuatkan mood saya terganggu, begitu juga dengan narration Malek tentang betapa bernodanya Kuala Lumpur yang agak lapuk.
Bagaimanapun, Syamsul 'menebus' pengulangan klise itu dengan sebuah hidangan yang menghiburkan.
Perlahan-lahan, Syamsul membuktikan gelaran kontroversi Pengarah Terbaik yang dimenanginya tahun lalu bukan satu anugerah kosong. Dia 'gangster' industri perfileman Malaysia yang berani, harus 'digeruni' dan terus diperhatikan selepas ini.
1 comment:
'Abg besar suda kluar wa fkir lu suda mampos'<-- dasyat siot ayat!
Post a Comment