Thursday, June 30, 2011

RASUK (2011)

SECARA dasarnya, Rasuk menyajikan sebuah cerita seram yang tipikal. Sepasang suami isteri berpindah ke rumah lama yang diwariskan kepada mereka, kemudian si isteri dirasuk kuasa jahat yang ingin membalas dendam.

Misteri yang menghantui mereka akhirnya terjawab. Tetapi malangnya, saya pula yang tidak mendapat jawapan kepada banyak perkara yang direka penulis skrip, Ikhzal Ideris dan pengarah, S. Baldev Singh.

Jika anda bercadang menyaksikan filem ini, barangkali anda patut berhenti membaca ulasan seterusnya. Beberapa perkara, termasuk penamat akan didedahkan di sini.

Saya percaya Rasuk dibikin dengan niat untuk hiburan dan mungkin menyampaikan sedikit nilai moral atau mesej positif.

Justeru, kerana ia bukan satu naskhah falsafah, filem ini sepatutnya mudah difahami, jelas dan tidak membiarkan penonton tertanya-tanya sebaik saja ia selesai.

Apa pun ilham yang dikembangkan penulis skrip adalah hak mereka. Bijak atau tidak idea tersebut adalah perkara kedua. Apa yang paling penting ialah justifikasi mengapa penulis mewujudkan perkara itu dan bukan kerana sengaja mengada-adakan sesuatu tanpa sebab.

Si isteri yang bernama Melati sebenarnya dirasuk roh tentera Jepun yang ingin membalas dendam ke atas keturunan wanita itu.

Apa yang merugikan Ikhzal dan Baldev ialah apabila mereka tidak membangunkan kisah dendam itu sebagai tunjang utama.

Penonton hanya diberikan satu babak imbas kembali dan sekilas penerangan tentang sejarah pembunuhan daripada tukang kebun, Pak Mail.

Adalah lebih berkesan sekiranya sejarah itu dipaparkan dengan lebih terperinci - bagaimana tentera Jepun itu begitu dibenci dan perhubungannya dengan Melati.

Babak imbasan yang dipaparkan tidak cukup kuat untuk penonton percaya betapa marahnya tentera Jepun itu sehingga mahu menuntut bela atas kematiannya.

Mengapa 'akar' cerita tidak diberi tumpuan, sebaliknya Ikhzal dan Baldev melebihkan babak Melati dirasuk sehingga meleret-leret?

Barangkali lakonan Fouziah Gous belum cukup hebat untuk menang Pelakon Wanita Terbaik. Tetapi saya akui cukup tersiksa melihat dia menjerit, meracau-racau, memanjat tiang, berlari-lari dan melakukan pelbagai gerak tubuh sehingga ke tahap yang melucukan.

Mungkin Ikhzal dan Baldev menjadikan filem popular seperti The Exorcist (1973) dan The Exorcism of Emily Rose (2005) sebagai rujukan, di mana babak rasukan saja memakan masa berminit-minit.

Namun, Rasuk tidak mempunyai momentum seperti dua filem itu untuk penonton rasa takut, ngeri apatah lagi bersimpati.

Pembinaan watak dalam filem ini tidak dipedulikan dan bercelaru. Watak Pak Mail bukan saja stereotaip - tukang kebun yang berperibadi menakutkan dan menjadi bahan syak wasangka - tetapi diragui kewarasannya.

Penonton menyangkakan dia bisu kerana hanya tahu merengus, sehinggalah beberapa minit terakhir dia tiba-tiba bersuara. Jika itu disengajakan, apa sebabnya Pak Mail tidak mahu bercakap dari awal?

Watak doktor pula begitu menjengkelkan. Agak aneh apabila Ikhzal dan Baldev memilih watak profesional seperti ini sebagai comic relief.

Doktor mana yang mentertawakan pesakit, walaupun memberi alasan ketawa itu menghilangkan tekanan? Malah, sehingga menziarah kubur pun doktor masih ketawa!

Saya tidak faham mengapa ketika Melati dirasuk, dia turut membunuh doktor tersebut? Bukankah roh tentera Jepun itu hanya mahu membunuh keturunan Melati?

Apa kaitannya dengan doktor? Mengapa roh jahat itu tiba-tiba membalas dendam (bagi pihak siapa?) kerana doktor pernah mencabul pesakit-pesakitnya?

Sebenarnya, idea Melati seorang penulis skrip yang mengalami krisis personaliti adalah idea yang bernas, tetapi tidak diterokai.

Saya sangat hairan, kerana fitrah manusia biasa, jika sudah terasa diganggu dan tidak selesa dengan rumah itu, mengapa masih tegar tinggal di situ? Melati dan suami, Amran sangat berani.

Seharusnya, apabila membabitkan babak-babak keagamaan, Ikhzal dan Baldev perlu mendapatkan nasihat golongan yang lebih arif.

Watak Pak Imam di dalam filem ini terasa diperkecil-kecilkan kerana kehadirannya sekadar untuk memberitahu Amran supaya membacakan ayat Kursi.

Mengapa Pak Imam sanggup datang ke rumah tetapi bukan dia yang membacakan? Upacara membebaskan Melati dari rasukan tidak meyakinkan dan terlalu senang.

Saya minta maaf jika ulasan ini menyinggung perasaan, tetapi apa yang dihuraikan adalah kepincangan penceritaan.

Dari segi lakonan, Fouziah dilihat sudah sedaya upaya berusaha, manakala Iqram Dinzly terlalu mencuba. Mungkin apa yang boleh dibanggakan ialah imej janaan komputernya (CGI) yang tidak berlebih-lebihan tetapi kemas dan nampak asli, jika tidak sempurna.

1 comment:

eiymnajmie said...

bile industri kite nk kurgkn cite2 yg terlampau cliche nie?? bosan kot..nie yg buat rindu kat yasmin ahmad nie...