Thursday, August 18, 2011

GLEE: THE 3D CONCERT MOVIE (2011)

Hanya untuk ‘Gleek’


SALAH satu persembahan oleh barisan pelakon Glee yang ditampilkan.


GLEE: The 3D Concert Movie merupakan satu lagi contoh bagaimana sesebuah produk itu boleh dimanipulasi untuk mengaut keuntungan sebanyak mungkin. Bermula sebagai siri televisyen pada 2009, fenomenanya diteruskan ke layar perak sementara menunggu musim ketiga menyusul.

Satu strategi yang bijak agar peminat tidak melupakan karakter-karakter kesayangan mereka.

Filem ini meneruskan konsep serupa seperti Jonas Brothers: The 3D Concert Experience (2009) atau Justin Bieber: Never Say Never (2011) di mana kamera merakamkan detik-detik di sebalik tabir perjalanan konsert jelajah.

Bezanya yang menjadi subjek kali ini bukan sekadar penghibur, tetapi bagaimana siri Glee itu sendiri merubah kehidupan pengikut setianya.

Glee: The 3D Concert Movie membuka tirai dengan ribuan peminat berdiri di depan kamera sambil menunjukkan tanda ‘L’ di dahi yang menjadi trademark siri itu. Menggelarkan diri sebagai ‘Gleek’, para peminat bercerita siapa karakter kegemaran mereka dan mengapa.

Pengakuan itu diselang-seli dengan babak di belakang pentas ketika pelakon sedang bersiap. Selang beberapa minit, konsert dimulakan dengan lagu tema Don’t Stop Believing nyanyian asal Journey. Satu demi satu karakter diperkenalkan dan filem ini bermula pada momentum yang agak baik.

Bagaimanapun, sesetengah lagu tidak ditunjukkan secara total. Peminat yang mahukan versi penuh, lengkap dengan rutin tarian barangkali akan sedikit kecewa. Gerak kamera dan kerja suntingan yang pantas lebih memfokuskan kepada para penonton menjerit sambil memegang poster dan sepanduk.

Di celah-celah konsert, penonton disajikan dengan dua senario berbeza. Senario pertama ialah persiapan di belakang pentas. Tetapi sayangnya apa yang dikongsikan pelakon tidak banyak beza dari apa yang peminat sudah tahu.

Mereka bercerita tentang watak dalam Glee. Skrip mereka seakan berusaha keras untuk membuatkan penonton ketawa. Tiada babak berlatih bersama-sama atau dialog dan perlakuan ‘ritual’ sebelum naik ke atas pentas. Persiapan yang ditunjukkan hanyalah ketika mereka bersolek.

Kehilangan dua watak penting dari konsert jelajah ini juga tidak dijelaskan iaitu jurulatih Sue Sylvester lakonan Jane Lynch serta Matthew Morrison yang membawa peranan Will Schuester. Kelibat mereka langsung tidak kelihatan.

Senario kedua ialah penonton diperkenalkan kepada tiga individu - bagaimana Glee membawa perubahan kepada kehidupan. Mereka ialah seorang gadis kerdil yang menganggotai pasukan sorak, seorang gadis berambut merah yang berbadan gempal serta seorang jejaka homoseksual.

Mereka yang sebelum ini dipandang serong dan dianggap aneh meraih semangat baru melalui Glee. Mereka lebih berkeyakinan apabila sifat-sifat mereka dapat diterima masyarakat.

Begitu pun, babak-babak realiti yang membabitkan mereka sepatutnya menyentuh perasaan penonton. Namun kerana kerja suntingan dan muzik latar yang tidak kena, propaganda itu menjadi separuh masak.

Sebagai pengarah dokumentari muzik berpengalaman, termasuk The Pussycat Dolls Present: The Search for the Next Doll (2007) dan filem Fame (2009), genre sebegini sepatutnya sudah menjadi ‘makanan’ Kevin Tancharoen.

Menyentuh tentang 3D, sebenarnya efek itu tidak penting pun untuk filem ini. Ia masih memberi kesan yang sama jika diterbitkan dalam format yang biasa atau 2D. Alasan menyuruh penonton memakai cermin mata 3D sekadar untuk membezakan visual yang berdefinisi tinggi dan caj yang lebih untuk harga tiket.

Justeru, Glee: The 3D Concert Movie sememangnya dibikin khusus untuk peminat fanatiknya Gleek. Mereka tidak akan peduli terhadap aspek-aspek yang disebutkan tadi atau jika pelakon hanya miming’ di atas pentas. Mereka hanya mahu berhibur dan menatap watak-watak pujaan.

Mungkin mereka ada senarai lagu sendiri yang diharapkan muncul dalam filem ini, tetapi kebanyakannya adalah yang paling popular. Antara lain Britanny dengan I’m a Slave 4 U, Kurt dengan I Want to Hold Your Hand, duet Sam dan Quinn untuk Lucky serta Rachel dengan Firework.

Saksikan juga kemunculan istimewa Gwyneth Paltrow membawakan Forget You dan seorang kanak-kanak Cina yang meniru gaya Blaine menyanyi lagu Teenage Dream, lengkap dengan jaket biru merah dari Dalton Academy.

Pastinya, ini merupakan perkhabaran gembira untuk Gleeks (gelaran untuk peminat Glee) yang mahu menambahkan koleksi album runut bunyi Glee mereka.

Album Glee The 3D Concert Movie (Motion Picture Soundtrack) yang sudah berada di pasaran itu memuatkan 22 buah lagu daripada filem tersebut termasuk sebuah lagu baru iaitu Dog Days Are Over yang pernah dipopularkan oleh Florence + The Machine’s.

Antara lagu-lagu yang dimuatkan termasuklah lagu tema yang menjadi kebanggaan Gleeks iaitu Don’t Stop Believin’, Firework, Lucky, Don’t Rain On My Parade, Loser Like Me, Born This Way, P.Y.T. (Pretty Young Thing), Fat Bottomed Girls dan I Want To Hold Your Hand.

Turut membuat kemunculan istimewa dalam album ini adalah The Dalton Academy Warblers yang ditunjangi pemain watak Blaine (lakonan Darren Criss) yang menyampaikan lagu Teenage Dream, Raise Your Glass dan Silly Love Songs.

Dijangkakan album ini juga mampu mencatatkan penjualan luar biasa seperti mana album runut bunyi Glee sebelum ini yang berjaya terjual lebih daripada 10 juta salinan di seluruh dunia.







No comments: