Thursday, August 26, 2010

Phua Chu Kang The Movie (2010)

"Jangan main-main"


salah SATU ADEGAN DALAM FILEM PHUA CHU KANG THE MOVIE.


SIAPA yang tidak kenal dengan Phua Chu Kang (PCK), kontraktor popular di Singapura, Johor Bahru dan Batam.

Sinonim dengan imej rambut kerinting, bertahi lalat besar dan berkasut but kuning, dia menjadi jenama popular isi rumah di rantau ini.

Selepas 13 tahun diwujudkan, PCK mahu ruang yang lebih besar. Ia dibawa ke layar perak dengan persekitaran yang berbeza iaitu Kuala Lumpur (atau 'Kuara Rumpur' mengikut slanga Chu Kang).

Walaupun sudah berpindah lokasi, semangat PCK masih terasa 'Singapura'.

Saya tidak pasti jika ini waktu yang tepat untuk mengalihkannya ke medium filem - lambat atau cepat, hangat atau basi - saya percaya PCK ada pengikut sendiri.

Phua Chu Kang The Movie menghimpunkan semula Chu Kang dan isterinya, Rosie, ibunya, Ah Ma, pekerjanya, King Kong dan seterunya, Frankie Foo dalam satu bingkai.

Kerana Chu Kang sudah berpindah ke Kuala Lumpur, maka adalah wajar untuk mengenepikan watak adiknya, Chu Beng, isteri Chu Beng, Margaret dan anak mereka, Aloysius untuk versi filem. Sewaktu di Singapura dulu, dalam sitkom, mereka tinggal serumah.

Filem ini dibuka dengan babak imbas kembali Chu Kang dikejar penduduk sekampung. Adegan semasa kanak-kanak ini pastinya mengembalikan ingatan penonton kepada montaj sitkomnya, yang juga menunjukkan zaman kanak-kanak Chu Kang. Satu permulaan yang baik.

Seterusnya, penonton dibawa ke zaman hari ini iaitu Chu Kang dan Rosie menjemput Ah Ma di stesen bas Kuala Lumpur.

Sewaktu bersiar-siar di pusat membeli-belah, tiba-tiba Ah Ma hilang. Di sinilah bermulanya pengembaraan intipati Phua Chu Kang The Movie.

Ah Ma sebenarnya pergi melawat datuk Chu Kang yang ditinggalkan di Rumah Penjagaan Siao Soon.

Dua karakter baru yang diperkenalkan dalam filem ini ialah Lim Lau Pek, pemilik rumah kebajikan serta datuk Chu Kang.

Selama ini penonton tidak tahu Chu Kang mempunyai datuk yang masih hidup, yang membenci cucunya kerana menganggap Chu Kang sebagai pembawa sial sejak kecil. Kerana itu Ah Ma menziarah secara sulit kerana enggan diketahui Chu Kang dan Rosie.

Untuk mengintip perbuatan Ah Ma, Chu Kang berusaha mendapatkan tender membaik pulih rumah kebajikan tersebut.

Konflik demi konflik dicetuskan antaranya persaingan merebut tender di antara Chu Kang dan Frankie Foo serta Lim Lau Pek yang jatuh hati kepada Rosie.

Tanpa disedari, ia membawa kepada satu konflik yang lebih besar iaitu misteri kematian seorang demi seorang warga tua di situ. Ini bukan spoiler, tetapi penonton boleh menjangka siapa wira di penghujung filem ini kalau bukan Chu Kang sendiri.

Tidak dinafikan Phua Chu Kang The Movie membawa semula kenangan indah sitkom popular itu menerusi sifat-sifat karakternya yang masih sama, dengan beberapa frasa popular, seperti 'don't play play' dan 'use your brain-lah!'.

Bagaimanapun, sebagai pengarah, Boris Boo mungkin terlupa bahawa PCK kali ini tidak lagi berdurasi setengah jam, tetapi dipanjangkan kepada dua jam.

Lakon layar yang lemah tidak mampu menyokong perjalanan filem, menyebabkan saya beralih posisi duduk beberapa kali akibat kebosanan.

Skripnya tidak kemas dan terlalu mencuba untuk memaksa penonton ketawa.

Saya masih boleh memaafkan beberapa lawak slapstik, tetapi terdapat beberapa adegan yang tidak perlu diadakan.

Versatiliti Singh dicabar dengan beberapa adegan emosi pada penamat filem.

'Antics'nya sebagai kontraktor kiasu juga terus membuatkan penonton tersenyum, sama seperti Irene Ang yang berjaya mengubati kerinduan peminat terhadap karakter Rosie yang flamboyant dan over the top.

Bagi peminat setia sitkomnya, Phua Chu Kang The Movie mungkin tidak mengecewakan.

Tetapi, kepada yang lain, 'jangan main-main' dengan wang tiket yang bakal dibelanjakan.

No comments: