Thursday, December 30, 2010

THE TOURIST (2010)

Benarkan fikiran ‘bercuti’


JOHNNY Depp dan Angelina Jolie pelakon utama The Tourist.


SAYA sangat seronok dengan kehadiran The Tourist atas beberapa sebab. Selepas penat menyaksikan filem 3D yang berderet-deret, saya hanya mahu sebuah filem yang dijayakan para pelakon sebenar dan bukan kesan khas. Tambahan pula ia menjalani penggambaran di Venice, lokasi percutian kegemaran saya.

The Tourist merupakan filem cereka kedua arahan Florian Henckel von Donnersmarck. Pengarah dari Jerman ini merupakan pemenang Oscar 2006 untuk kategori Filem Asing Terbaik menerusi The Lives of Others. Saya pernah menonton filem itu dan amat menyukainya.

Namun demikian, saya tidak mengharapkan The Tourist menjadi sebuah lagi material untuk Oscar, walaupun mendapat tiga pencalonan Golden Globe. Sifatnya sebagai calon Filem Muzikal atau Komedi Terbaik memberi petanda ia sebuah filem ringan dengan pemandangan dan orang-orang yang cantik.

Johnny Depp memainkan peranan Frank, seorang guru Matematik yang bercuti sendirian di Eropah. Dalam perjalanan ke Venice menaiki keretapi, dia didekati seorang wanita misteri bernama Elise, lakonan Angelina Jolie.

Elise mempergunakan Frank untuk mengelirukan polis yang sedang menjejaki kekasihnya, Alexander yang lari dari cukai dan menggelapkan wang samseng. Kerana kesilapan identiti, Frank menjadi buruan.

Dia bukan saja terpaksa melarikan diri dari ditangkap, tetapi dari perangkap cinta pandang pertama terhadap Elise.

The Tourist sebenarnya adalah bikin semula dari filem Perancis, Anthony Zimmer (2005). Walaupun kebanyakan pengkritik mengatakan versi baru tidak sebaik yang asal, namun The Tourist memiliki sifat-sifat old-fashioned Hollywood movie yang sofistikated ala romantik thriller Alfred Hitchcock.

Anda dapat membayangkan kalau filem ini dibikin pada era 1960-an dengan Cary Grant dan Audrey Hepburn sebagai bintangnya.

Plotnya memang sengaja diberikan kejutan. Barangkali agak mudah untuk dijangka, tetapi itu tidak merosakkan unsur-unsur hiburannya. Dengan babak aksi yang tidak keterlaluan, dicampur sedikit debaran dan humor, The Tourist berjaya mencipta satu atmosfera santai.

Filem ini tidak akan menjadi seelok sekarang tanpa pemilihan pelakon yang tepat. Pada asalnya watak Frank mahu diserahkan kepada Tom Cruise, kemudian Sam Worthington, tetapi akhirnya Depp adalah orang yang paling sesuai.

Depp mempunyai kemahiran yang tidak ramai pelakon ada iaitu aura komedi tersembunyi yang mampu disampaikan hanya menerusi mimik muka kosong atau gerak tubuh. Dia memberikan persembahan yang efektif, sebagai seorang pelarian dan penyelamat, tanpa sebarang kesukaran.

Kepandaiannya itu dipadankan dengan kejelitaan dan keanggunan Jolie, lalu menghasilkan keserasian yang direstui. Ini bukanlah lakonan terbaik mereka, tetapi apabila kedua-duanya mampu membuatkan anda duduk diam di kerusi lebih setengah jam pertama, itu sudah cukup baik.

Selain Depp dan Jolie, bintang utama filem ini ialah Venice sendiri. Sinematografinya menangkap keindahan setiap landskap, baik siang mahupun malam.

Ia menawarkan citarasa berfesyen dan budaya pelancongan yang tinggi, meskipun dari sudut estetika, The Tourist sekadar sebuah lagi filem Hollywood yang memanipulasikan lokasi eksotik sebagai tarikan.

Benar, filem ini bukanlah sebuah Euro thriller yang dahsyat. Tidak juga naskhah yang tragik kerana itu memang bukan niat pembikinnya.

Jalan cerita tentang kesilapan identiti, penyamaran dan penyiasatan seperti ini pun sudah dikira biasa. Apatah lagi datangnya daripada seorang pengarah yang pernah menang Oscar.

Bagaimanapun, tidak salah untuk sekali-sekala berasa leka dengan kecantikan yang terpampang. Sesuai dengan tarikh tayangan yang menutup tahun, benarkan fikiran anda untuk bercuti.

1 comment:

Pensel*Patah said...

Bagi aku, ini sebuah filem yang gagal. GAGAL. Aku tak faham kenapa perlunya Johnny Depp dan Angelina Jolie selaku pelakon utama? Watak yang mudah dan steriotaip (dengan watak Johnny Depp yang tidak langsung lari daripada tipikal Jack Sparrow - Ops. Maaf. Kapten Jack Sparrow). Aku bosan dengan cerita ini. Campaklah aku ke Paris, ke Gunung Fuji, ke Italy, jika ceritanya tak menarik, aku akan katakan TIDAK MENARIK! Aku gagal berpuas hati dengan filem ini. Cerita yang mudah ditembak, lakonan yang bosan (mual), efek dan CGI yang... aku rasakan aku buat pun lebih baik.

Apa-apa pun, aku pangkah dengan ulasan anda. Semuga berjaya menonton filem B List