Thursday, June 9, 2011

X-MEN: FIRST CLASS (2011)

Prekuel kelas pertama

FILEM X-Men: First Class ibarat sebuah buku sejarah yang menceritakan latar belakang setiap karakter dan bagaimana mereka mendapat nama-nama ikonik.


CHARLES Xavier ialah seorang profesor yang pakar dalam bidang genetik. Kehidupannya berubah apabila diperkenalkan dengan sekumpulan manusia mutan yang memperolehi kemampuan luar biasa secara semulajadi.

Selain Raven yang berkebolehan menukar paras rupa, Charles yang mempunyai kuasa telepati juga dipertemukan dengan Erik Lehnsherr, mangsa kekejaman seorang bekas saintis bernama Sebastian Shaw. Erik yang berkuasa memanipulasikan objek metal, mahu menebus dendam ke atas kematian ibunya.

Bagi mencapai cita-cita menakluk dunia, Sebastian menghimpunkan manusia mutan lain seperti Azazel, Emma Frost dan Riptide. Rancangan jahat mereka harus ditentang Charles dengan bantuan Erik, Raven dan anak-anak muda lain seperti Havok, Beast, Darwin, Angel dan Banshee.

X-Men: First Class ialah permulaan cerita kepada trilogi filem X-Men arahan Bryan Singer dan Brett Ratner yang diterbitkan di antara tahun 2000 ke 2006. Di tangan pengarah Matthew Vaughn (Kick Ass, 2010), prekuel ini muncul sebagai naskhah yang pintar, mengujakan, penuh stail dan lakonan yang baik.

Ia ibarat buku sejarah yang menceritakan latar belakang setiap karakter, bagaimana mereka mendapat nama-nama ikonik seperti Professor X, Magneto, Mystique dan sebagainya.

Di sebalik efek khas yang ditampilkan, penonton dapat merasakan sifat-sifat kemanusiaan dalam pembinaan ceritanya, apatah lagi dengan kebijaksanaan penulis skrip yang mengaitkan kebangkitan mutan semasa perang dingin di antara Amerika dan Rusia, serta krisis peluru berpandu Cuba dan kemungkinan Perang Dunia Ketiga sebagai titik masa.

Fokus utama tentang perhubungan dua watak protagonis, Charles (lakonan James McAvoy) dan Erik (Michael Fassbender), menjadikan X-Men: First Class tidak seperti filem-filem adiwira lain.

Charles percaya satu hari nanti masyarakat akan menerima mutan sebagai salah seorang daripada mereka, manakala Erik menganggap mutan akan selamanya dipandang sebagai musuh.

Perdebatan mengenai perang dan diplomasi serta hubungan suka dan benci menjadikan lakonan McAvoy dan Fassbender hidup.

Begitu juga dengan kerapuhan perasaan Hank (Beast), Raven (Mystique) dan Angel yang cuba mencari ruang untuk hidup seperti manusia normal. Nicholas Hault, Jennifer Lawrence dan Zoe Kravitz menjustifikasikan peranan itu sebaiknya, melengkapi tuntunan X-Men: First Class sebagai produk drama aksi.

Sementara itu, Kevin Bacon berjaya melunaskan watak Sebastian seperti yang dikehendaki. Walaupun peranannya agak stereotaip kerana satu dimensi ibarat klon penjahat filem-filem James Bond, ia masih berkesan dan mampu membuatkan penonton menyampah.

Dalam durasi lebih kurang dua jam, penonton disajikan dengan babak-babak pertarungan yang dikoreograf kemas dan dapat memenuhi nafsu peminat filem komik. Kebolehan luar biasa setiap karakter dipamerkan, di antara kepuasan dan ketakutan mereka dalam berdepan dengan masyarakat dan kerajaan.

Sebagai contoh adegan kemuncak yang menjadi kesimpulan filem, di mana setiap mutan digambarkan menggunakan kuasa mereka sepenuhnya dan bagaimana mereka berubah daripada karakter yang putih dan tidak bersalah, kepada kelabu dan hitam untuk menuntut kuasa.

Vaughn berjaya meniupkan hayat baru buat francais terkemuka ini yang dilihat semakin formulaic dan ‘tenggelam’ seperti dalam X-Men: The Last Stand (2006) dan juga filem spin off, X-Men Origins: Wolverine (2009). Prekuel ini mengambil berat tentang kekuatan plot serta memperhalusi asal-usul generasi manusia X.

X-Men: First Class beruntung kerana meraih banyak pujian dan memilih pengarah yang tepat untuk mengemudinya. Seperti judulnya, filem ini sememangnya berada dalam kelas pertama.

1 comment: