Thursday, November 24, 2011

AKU BUKAN TOMBOY (2011)

Tomboy samar emosi

Oleh SYAZWAN ZAKARIAH
syazwan_zakariah@astro.com.my


KONFLIK mula tercetus apabila Isha (Scha AlYahya) menjadi rebutan dua lelaki, Harry (Shaheizy Sam) dan Burn (Syamsul Yusof).


SELEPAS berjaya dengan filem aksi dan seram, di pawagam mahupun di festival, Syamsul Yusof mencuba pula genre komedi.

Pengarah muda ini memilih subjek yang agak tabu sebagai tema penceritaan iaitu kisah wanita yang berkelakuan lelaki dengan gelaran tomboy atau pengkid.

Aku Bukan Tomboy mengisahkan Farisha atau Isha, gadis penghantar pizza yang dibesarkan oleh seorang bapa tunggal. Kerana sikapnya yang kasar dan lasak, dia menjadi buruan wanita lesbian seperti Sam dan Bell.

Namun begitu, Isha sejak awal menolak cinta sejenis kerana masih mempunyai perasaan terhadap lelaki.

Dia bersahabat baik dengan seorang jurujual bernama Harry. Jejaka itu meminati Isha dalam diam, tetapi berasa serba salah. Harry tidak mahu perhubungan platonik mereka terjejas akibat cinta, apatah lagi mereka sudah lama berkawan.

Isha kemudian berkenalan dengan seorang eksekutif muda, Burn secara tidak sengaja. Daripada benci, perasaan bertukar menjadi sayang.

Burn yang lurus bendul melihat Isha sebagai gadis yang berpewatakan tulen. Dia menerima Isha seadanya, seperti mana Isha menerima Burn dengan sifat 'lelaki lembik'nya.

Konflik tercetus apabila percintaan mereka dihalang keluarga Burn yang datang dari golongan berada. Bukan saja disebabkan darjat, tetapi kerana Isha bukanlah contoh menantu yang diangankan.

Dalam masa yang sama Harry patah hati, sementara Sam dan Bell saling bertengkar kerana gagal memiliki hati Isha.

Dalam filem Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009), Syamsul cuba mencari sebab dan faktor mengapa karakter utamanya menjadi gadis gelandangan. Aspek sosiologi cuba dibedah biarpun tidak mendalam.

Berlainan dengan Aku Bukan Tomboy, sisi psikologi serta latar wataknya tidak dibentangkan. Barangkali kerana filem ini dilabelkan sebagai naskhah romantik yang ringan, Syamsul tidak mahu membuang masa memperincikan setiap karakter.

Dia terus bercerita tentang hubungan di antara watak-watak tersebut, tanpa menyedari pembangunannya sedikit terabai, terutamanya watak Isha.

Bagi saya, sesuatu karakter itu tidak semestinya memerlukan alasan untuk menjadi sebegitu atau sebegini. Saya boleh menerima jika Isha secara semulajadi dilahirkan berpewatakan demikian.

Namun, kesilapan berlaku apabila di dalam satu babak, Isha mengakui ada sebab dia berpenampilan seperti lelaki.

Persoalan itu dibiarkan tergantung sehingga filem selesai. Isha lakonan Scha AlYahya seolah tidak mempunyai pengenalan diri yang kukuh.

Justeru, penonton tidak dapat menangkap emosinya secara jelas, kecuali seorang gadis yang celaru identiti.

Bukanmenidakkan lakonan Scha, karakter Isha sememangnya sangat cocok, seolah dicipta khusus untuknya. Sebagai pelakon, Scha berjaya menutup kekurangan sifat Isha dengan persembahannya yang selamba.

Namun, saya mengharapkan lebih empati untuk Isha kerana filem ini tentang dia.

Saya mengerti jika Syamsul berniat untuk bikin filem sambungan, tetapi penamatnya membuatkan penonton terkejut. Tontonan selama sejam setengah tidak memberikan apa-apa jawapan.

Kemuncak babak Isha dipandang rendah ibu Burn juga gagal membawa impak. Adakah kerana dialog Didie Alias yang melucukan atau kerana adegan itu sengaja untuk tidak membuat penonton bersimpati, saya kurang pasti.

Bagaimanapun, Aku Bukan Tomboy masih seronok ditonton kerana persembahan cemerlang Shaheizy Sam. Watak Harry hidup kerana Sam tidak nampak seperti berlakon.

Dialog-dialog yang dilafazkan seperti kepunyaannya sendiri, dibantu keserasian yang baik dengan Scha. Syamsul juga memberikan warna yang tepat untuk karakter Burn.

Dia bijak menzahirkan sifat lurus bendul kerana tersilap pembawaan, ia mampu menjadi keanak-anakan dan menjengkelkan. Syamsul yang pernah dilabelkan pelakon kaku dan 'kontrol macho' nampak semakin selesa di depan kamera.

Walaupun Salina Saibi berjaya mengubah imej menjadi wanita pengkid secara fizikal, tidak banyak yang boleh diulas mengenai lakonannya.

Pola persembahan dan riak wajah watak antagonis masih serupa. Eira Syazira bagaimanapun menyerlah sebagai setiausaha Burn yang over-the-top.

Sebagai karya ringan, pengarahan Syamsul ringkas. Penonton boleh mengikut cerita dengan mudah, komedinya boleh diterima, tidak menghina dan tidak memperbodohkan penonton.

Cuma pemilihan lokasi semakin predictable kerana kebanyakannya sama dengan filem-filem Syamsul yang lain.

Jika ada ruang untuk diperbaiki dari segi teknikal, mungkin penataan muzik perlu ditekankan dengan lebih serius. Terdapat beberapa skor yang dirasakan sama seperti filem Hollywood, bukan dari segi kualiti tetapi keasliannya. Juga, elakkan efek bunyi slapstik di tengah-tengah dialog kerana sudah tidak relevan.

Mungkin Syamsul sendiri tidak berhasrat meletakkan Aku Bukan Tomboy sebagai material untuk festival. Filem ini sekadar medan uji untuk dia bergelar pengarah versatil. Dari segi hiburan, filem ini tetap lulus untuk tontonan.

No comments: